Hva knekker rekeynglen min?

Har fått 3-4-5 kull med yngel på mine røde krystalreker, men hver gang dør de unna som fluer.
Aner ikke hva som er problemet.
Filterinnsuget er dekt til med en nylonstrømpe, og det er ingen i akvariet som spiser dem opp.

Blir så sjukt frustrert
Forsvinner de, eller ser du dem døde?
Har du fisker sammen med dem?
nubbe
Har fått 3-4-5 kull med yngel på mine røde krystalreker, men hver gang dør de unna som fluer. Aner ikke hva som er problemet. Filterinnsuget er dekt til med en nylonstrømpe, og det er ingen i akvariet som spiser dem opp. Blir så sjukt frustrert

Kan det være vannverdiene dine da?
Det kan være noe i karet som forgifter rekene, og som de små er mer utsatt for enn de voksne.
Sliter selv med at CRS-rekene dauer, og har derfor i dag byttet ut samtlige røtter i håp om at det er disse det var noe galt med. Får heller kaste 10kg røtter, enn å miste flere reker

Men jeg anbefaler deg å måle vannverdiene. Disse kan gi en indikasjon på hva som er galt.
Forresten; bruker du beredervann når du bytter vann, er det nyere kobber-rør i huset, og bruker du noen vanntilsettinger (inkl plantenæring)?
Eg er enig med Frank og vil utvidere litt dette som han "krever".

Hvis man skal hjelpe på sånne spørsmål er det generelt viktig å gi litt meir info om situasjonen i eller rundt akvariet. Altså:

Rundt vann: Kran- eller regnvann, fersk eller "gammel" vann, kor ofte vannskift, kaldt eller temperert vann. Kor ofte blir vann skiftet og kva menge (relativ i %), Slamsuging? Vannforbedringsmiddel ja, nei, kva slags???

Vannverdier: pH, KH, GH er det minste. NO2, Cu, NO3, PO4 kan være hjelpefull, konduktivitet og NH4 er knallbra!

Akvarie: Kor stor, kor lenge står det, Innredning, røtter, planter (nye planter?), bunnsubstrat?

Generelle info: kor mange reker, fisk ja, nei kva slags

OSV.

Ellers blir det jo rene spekulasjoner og gir lite mening!

Det som eg syns er hvis man har ett problem (planter vokser ikke, fisk, reker er sjuk, døde, formerer seg ikke etc.) skal man gi ut så masse info om situasjonen som man kan. Det kan egentlig ikke for mykkje. Da kan man håpe at man får nyttige tips.

Det er ofte ganske frustrerande å lese for eksempel "fiskane mine dør, korfor?" Da får man lite lyst å svare, sjølv om man har 1001 ideer.
jeg har det samme problemet med mine CRS, de får egg, og jeg kan se rekeyngel, så blir det ikke noe mer.

Akvariet mitt er 54L, har en fluval 2 pumpe, med strømpe foran innsuget, orginalt svamp inne i filteret.

biltema blåsesand

tilsetter ikke plantenæring eller andre ting i vannet. litt aquasafe noen ganger

har ingen fisk i akvarie bortsett fra en ancistrus på 5cm.

store mengder med javamose. og ganske mye hurtigvoksende vasspest.

skifter vann 3 ganger pr måned, dvs hver 10dag. bruker da kaldt vann rett fra springen. skifter ca 20-30%

har røtter i akvariet.

fôrer med litt forskjellig:

forer mest med: shrimp sticks (tropical) TetraDiskus og nutron staples green.

og noen ganger med: hikari tropical for bottom feeders, JBL NovoTab, agurk og spinat.

har noen eikeblad i akvariet.

vannet:

NO2: 0
GH: 2-3
KH: 3-4
PH: 6,5 - 7
Temp: 21 grader

noen som har en ide på hva som kan være galt? eller hva jeg kan gjøre for at disse små rekeyngelen skal leve opp.

hadde først kirsebær i dette akvariet, og de formerte seg mye. så gikk jeg til innkjøp av CRS, solgte de fleste kirsebærene.

for noen uker siden flyttet jeg alle kirsebærene. etter jeg flyttet de har jeg ikke sett CRS med rogn.

har en liten teori om at det var kirsebærene som utkonkurerte CRS. men selv om det var bare 10-15 kirsebær i akvariet så ville ikke CRS leve opp.
Jeg har hørt at ancistruser faktisk kan ta reke yngel, uten at jeg selv har opplevd dette... Prøv å ta den ut og se.
Jeg har en ancistrus i krystallrekekaret mitt, vokser opp yngel som bare det der :p
Ren strømpe o_0
ER NYLONSTRØMPEN REN?!?! hehe

Sure sokker har en PH på 14
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap