Har lyst på noen reker i karet mitt - hva slags reker?

Jeg har lyst til å ha noen reker i karet mitt, men aner ikke hva slags reker jeg skal velge.
Har lyst på noen med fine farger, men har lest litt i skalldyrbasen, og det ser da ut som at rekene formerer seg noe voldsomt...jeg vil jo ikke at de skal bli så mange at det blir trangt der.

Så det jeg lurer på, er om noen kan gi meg tips om hva slags type jeg burde gå for? Flott farger og ikke så voldsomt reproduktive...
Finnes endel Caridina-arter som ikke formerer seg lett i akvarium. Jeg har et par Amonoreker sammen med fisk og snegler og det funker kjempefint. De er en god del større en Neocaridina-arter og gjør da litt mer utav seg i et selskapsakvarium. Amanorekene er jo ikke så fargerike, men i følge skalldyrbasen finnes det endel Caridina-arter med mer farge hvis du klarer å få tak i de..
Gabonreker, løvreker? Indiske kloreker eller lignende?
Enkelte arter formerer seg lett, men dette "motvirkes" med å ha fisker i karet som syntes reker både er pene og gode

Reker trives forøvrig med å leve trangt, så det skal godt gjøres at karet blir for tett. Kjører selv ett eksperiment nå i en 11L, med ca 20 voksne neocardina sp, og deres avkom...
For å si det slik; når jeg øser ut litt vann daglig for å byte, følger det alltid med en rekeyngel eller 14, som må lures tilbake i karte
Store reker
Kan det være lurt å finne en type reker som er store, når jeg har et stort selskapsakvarium og ganske store fisker? Så fiskene ikke tar de store, voksne rekene, men bare yngel. Mener det samme som hoved innlegger her; Vil ha noe som vises igjen i karet, og som det ikke blir bare blir fler og fler av (må finne en ballanse mellom reproduksjon og matauk for fiskene som bor der).
kjøp en eller flere asiatisk brun reke det går fint hos meg.(ingen interesse hos fiskene den er ca 5-8 cm.
ingen reproduksjon.
Det ble at jeg kjøpte kirsebærreker, men jeg ser de nesten aldri da...men håper de har det bra likevel. Jeg ser jo en og annen innimellom!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap