Er dette vannlopper?

Lurer på om det er vannlopper som har inntatt det ene akvariumet mitt.
La merke til de under dagens vannbytte. Ser ut som de kun oppholder seg over vannflaten. Størrelsen er under 1 mm.
Noen som kan bekrefte/avkrefte?
Tror ikke det er vannlopper.

Tror heller det er cyclops.

Hvordan beveger de seg? Er de i vannet eller på glasset?
De kravlet rundt på glasset over vannlinjen. Når akvariumet var fyllt opp igjen var de ikke lenger å se. (...men jeg vet de er der! )
Beveget seg fort i forhold til størrelsen.
Slik du beskriver dem, så virker det som om det er vannlopper... Iallefall det som jeg har trodd var vannloppper...
Nå har jeg aldri sett dem forstørret slik, men det stemmer godt med at de spretter på overflaten.
Har ikke sett de på vannoverflaten før nå, men på glasset over vannlinjen.

...måtte slå på lyset igjen for å sjekke...

Konkluderer med at det er vannlopper, ja! De spretter rundt på overflaten.

(Lignet heller ikke på bildene jeg fant av cyclops...)
det er spretthaler, ikke vannlopper (dafnier)

HM
Spretthaler lever ikke i vannet, men i jorda, og de finnes OPPÅ vannet. Spiser planterester, og har en "gaffel" under buken som gjør at de hopper langt.
Spretthaler
Så kanskje det er det?
Vannlopper lever i vannet.
Vannlopper? puster liv i denne tråden. Jeg har noen som spretter både over og under vann. Gjør disse noen skade på fisker og snegler? Det er i et av sneglekara jeg har disse. Ser de når jeg åpner topplokket at det er noe som spretter bortover vannflata og når det er mørkt så ser jeg de med forstørrelses glass på innsiden av glasset og de hopper og spretter der også.
Heidi Ingdal
Vannlopper? puster liv i denne tråden. Jeg har noen som spretter både over og under vann. Gjør disse noen skade på fisker og snegler? Det er i et av sneglekara jeg har disse. Ser de når jeg åpner topplokket at det er noe som spretter bortover vannflata og når det er mørkt så ser jeg de med forstørrelses glass på innsiden av glasset og de hopper og spretter der også.

Hei!

Tror ikke de gjør noen skade, for jeg hadde masse i karet i stua. Da jeg endret pumpa slik at det ble mer bevegelse i overflate, forsvant dem.
Her og her står det litt om småtterier som kan dukke opp i akvariet og om de er farlige for fiskene eller ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Tor Erik Lindøe
Reklame for plussmedlemskap