Eplesnegle som går i oppløsning

Har med skrekk og gru observert at min ene eplesnegle går i oppløsning, mener da huset dens.

Tuppen på huset er nesten helt borte og åpningen av huset er i ferd med å forsvinne.

Er det noe som kan gjøres? Hva må jeg tilsette vannet for å redde den?

Oppdaget i går at den hadde lagt en liten klase egg i armaturet og den vil sikkert etter hvert klekke. Faren vil da sikkert være stor for at sneglebarna vil lide samme skjebne.
Hva er hardheten på vannet? Prøv å tilsette kalk, de trenger mye for å ha et sundt og hardt skall. GH på rundt 10 skal være knall for eplesnegler (fikk jeg høre av hun jeg fikk mine av, de la egg i et kjør og var friske og fine)
Har du surt vann så tærer det på skallet. Hvis du sjekker i basen så ser du at det anbefales ph på over 7 på disse, gh fra 5.
GH har jeg nå økt til 11, var 6-7 tideligere. PH ligger vel på rundt 7,5 til 8.

Spørs om jeg må se til å skaffe meg en kalkstein. Dette karet er jo fult av andre skalldyr som reker.

Ser ikke ut som det er håp for denne sneglen.
Har lest at skader på skallet ikke blir bra selv om forholdene bedres. Har faktisk også lest om noen som har reparert skallet med å lime på biter fra et tomskall med akvariesilikon, uten at jeg dermed anbefaler at du bør gjøre det

Det finnes forresten spesielt egnet fôr til reker, feks Jbl NovoPrawn, som sørger for at de får i seg de nødvendige næringstoffene for å bygge opp skallet.
Hei jeg bruker novo prawn og novo crabs til mine snegler og de er kjempefine og tykke i skallet etter jeg begynte å bruke det hver dag. i tillegg får de ete alt av rester og alger osv. Og selvfølgelig høy ph og gh. Jeg har en ph på 7.2 og gh på mellom 7-14.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap