Sandsnegler, over sanden?

Jeg har fått meg 30 sandsnegler, og jeg har de kanskje i en litt liten glassbolle.
Men det er ca 5liter vann og 4cm med sand jeg har fått fra en volleyball bane.
Har ikke sett at sneglene noengang går under sanden og gjemmer seg, alle bare går rund på glasset eller dasser rundt på sanden....

Det er ikke noe renseanlegg i den så det kan hende det er lite luft og plass, men skjønner ikke hvorfor ingen går ned i sanden?

Noen råd?
At de er over sanden er nok et tegn på at det ikke er så mange godbiter å finne i sanden. Noe som er normalt når karet er nokså nyoppsatt. Og siden du har 5 liter vann og ikke så mye sand heller så vil jeg tro at det kan bli et vedvarende problem med 30 sandsnegler
hehe! ja det er jo bare 1uke gammelt så... burde jeg skrape noen malle tabletter ned til småbiter og putte oppi?:P for absolutt alle er over sanden:P
Er det lurt og dytte noe slags for ned under sanden?
Pris? antall?
hva ligger prisen på for sand snegler? og hvor mange er et ok tall i en 100l?
Sandsnegler lever i vanlige akvarier av fisker og planter sin dritt, døde blader, osv. Men ja, de kan spise vanlig for også. Men skal du ha dem for å se på dem? For man trenger vel strengt tatt ikke sandvedlikehold i et 5 liters kar
odin andersen

Sandsnegler er veldig billige, så jeg røder deg om å ikke kjøpe alt for mange, de formerer seg raskt.

biXen
Sandsnegler lever i vanlige akvarier av fisker og planter sin dritt, døde blader, osv. Men ja, de kan spise vanlig for også. Men skal du ha dem for å se på dem? For man trenger vel strengt tatt ikke sandvedlikehold i et 5 liters kar :)

Det som er tingen er at jeg snart får meg et 285liter akvarium med sand, så jeg skal slippe løs 30 sandsnegler der. Men vil at sneglene skal leve under sanden, i den lille 5literen så lenge... for jeg syntes det er litt mer naturlig for dem
5 literen er jo ganske ren ettersom det bare er snegler der, kan bli litt slimete i vannskorpa men da pleier jeg bare og sirkulere litt på egenhånd. "røre rund med en plast dings"

Så det er om og gjøre for meg å putte i litt råttne planter og slikt da? hehe...
odin andersen

Sandsnegler trenger du ikke mange av. De formerer seg uhyggelig fort. Jeg puttet ca 10 snegler i 350 literen for 4 mnd siden. Nå er sikkert tallet flere 100. Det kryper og kravler overalt. Har sett de solgt på rubrikk her på forum til 1 kr stk. Aner ikke hva de koster i butikk.
Hvis du ikke har annet enn snegler der kan du bare ha litt flakfor nedi som synker til bunn til slutt. Det vil nok gå seg til. Men spørs om de noengang kommer seg under sanden da

Har nettopp hatt sand jeg hadde fra før oppi et kar som er nyoppsatt, er hundrevis av sandsnegler der men ikke så mange over sanden. Så det har nok med næringen i sanden å gjøre.
Sandsnegler trenger du ikke mange av. De formerer seg uhyggelig fort. Jeg puttet ca 10 snegler i 350 literen for 4 mnd siden. Nå er sikkert tallet flere 100. Det kryper og kravler overalt. Har sett de solgt på rubrikk her på forum til 1 kr stk. Aner ikke hva de koster i butikk.
men kan de fort bli for mange og i så fall er de lett å holde bestanden på et "normalt" antall
SoVe
[QUOTE=odin andersen]hva ligger prisen på for sand snegler? og hvor mange er et ok tall i en 100l?

Sandsnegler trenger du ikke mange av. De formerer seg uhyggelig fort. Jeg puttet ca 10 snegler i 350 literen for 4 mnd siden. Nå er sikkert tallet flere 100. Det kryper og kravler overalt. Har sett de solgt på rubrikk her på forum til 1 kr stk. Aner ikke hva de koster i butikk. kan eg kjøpe noen av deg?? bytta til sand i dag og vil at de skal bli et miljø i stampen min som det er minst mulig arbeid med. de er kos å dille med men da har eg muligheten å reise vekk og.
Jeg bruker sdandsneiler i alle karrene mine. De er utrolig flinke vaktmestere.
Etter at jeg begynte med sandsneiler for ca.2 år siden så har jeg faktisk aldri slamsugd karrene og heller aldri hatt noe som helst algeproblem.
Eneste jeg må av og til er å skrape "front ruten"for litt grønn alger.

Så jeg anbefaler helt klart sandsneiler-i 660 L min har jeg mange tusen sandsneiler, jeg ser dem kun 1-2 timer før lyset slår seg av. Da kommer de opp og rensker karret for ALT, og når lyset kommer på igjen så er de borte.
Virker nesten som de har en timer inni seg, for det samme skjer hver dag til samme klokkeslett.
Når de kommer opp fra sanden så ser det ut som bunnen i karret lever-det er bare RÅTT.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap