Reker og yngel

Hei, dere der ute.
Jeg har hatt akvarium i 26 år, men aldri hatt reker. Nå kan jeg tenke meg dette, men er usikker på noe ting angående dette.
Spiser reker fisk/yngel? Kan jeg ha reker sammen med fiskene mine? Jeg har (neontetra, kobbertetra, kileflekkrasbora, Guppy, sverdragere, Black Molly og Ancistrus?
Håper på svar fort.
så vidt jeg vet:
reker svømmer ikke så å få tak i yngel er lite og tviler de vil ha noe sånt.
snegler og reker går jo med de fleste fisk(så vidt jeg vet).
det er bare kilefleksbora jeg ikke vet noe om de andre går den med.

Vel.. skaff deg noen reker med litt størrelse i så fall. Viftereker eller Amanoreker. Mine sverddragere gomlet kirsebærreker til den store gullmedalje.
De eneste fiskene som spises av reker, er døde fisk. Og da er det jo bare bra at noen eter opp kadaveret, i stedet for at det ligger å surner i karet.
Det finnes selvsagt unntak, i form av større klo-reker, som fort kan finne på å nappe til seg en småfisk eller 14 i uka.

Å ha reker sammen med fisk, er ofte ensbetydende med at rekene formerer seg i tregere tempo enn i rene reke-kar. Der en ikke har som intensjon å produsere så mye reker som mulig, er dette da av mindre betydning.
For de arter som ikke formerer seg i fangenskap (f.eks amanoreke), spiller dette selvsagt ingen rolle.

"Regelen" er at passer det i kjeften, er det fare for å bli spist.
Tilfeldig bekjentskap
© Hilde Ertsås
Reklame for plussmedlemskap