Rekene gjemmer seg i pumpa...

Har 5 humlereker i karet mitt. De er aldri fremme så jeg kan se dem og denne gangen har de valgt å gjemme seg inni pumpa. (Juwel hjørne med filter, pumpe og varmekolbe).

Skal jeg prøve å ta de ut elelr la de være der? Er det en grunn til at de alltid gjemmer seg?
Vel, jeg tror nok ikke at de bevist gjemmer seg der, men heller har blitt sugd inn av pumpa.

Vinne nok lokket dem ut derfra, det er neppe den plassen i verden det er mest trivelig å tilbringe dagene.

De fleste som har reker i karene, sørger for at pumpa ikke kan spise reker.
Frank Angell
De fleste som har reker i karene, sørger for at pumpa [I]ikke[/I] kan spise reker.

Hvordan gjør man det, når man har en slik fastlimt hjørneboks fra juwel med riller på toppen?
Man plukker ut boksen og setter inn et rekesikkert filter, f.eks.
Eller man lar være i holde reker i et kar der det er et upassende filter for den slags akvaristisk liv....

Det er hensyn og vurderinger man må ta før man har ting oppi karet sitt.

Men den Juwel-filterboksen er avskydd av mange, blant annet fordi de er umulige å beskytte yngel og reker fra å bli sugd inn.
Jeg ville skåret ut hele filterboksen og flyttet filtermaterialet (med filterbakteriene) over i et nytt, utvendig filter. Der man kan sette en svamp over rillene på innsugsrøret.
Mne hvordan kan man ta ut denne boksen, den er jo LIMT fast til akvariet? Og jeg har ikke noe reserveakvarie til å ha fisker i, så jeg kan heller ikke "stoppe" akvariet.... Kjører et eheimfilter i tillegg til det innvendige da....
Den er limt med silikon, tror det er punkt-liming. Man fører bare bladet på en tapetkniv inn bak boksen øverst, og skjærer så nedover. Den er muligens limt både på sideglasset og ved bakglasset.

Det er visst ikke vanskelig, mange har fjernet den Juwelboksen.
Akkurat... Men kan jeg gjøre dette mens akvariet er fullt med vann, grus, planter og fisk? Altså at det er "i drift"? Kjørte i gang begge filterne når jeg kjøpte det, for jeg tenkte at det var best med mest mulig filtrering, men mulig jeg tok feil da... Grønn jeg, lærer stadig noe nytt... :o)
Eg har selv fjernet alle filterboksene i karene mine.
Men en kamerat av meg brukte en strømpe over boksen for å hindre "innsug". Selv om det jo ikke bare er å tre den ned over boksen, gikk dette tydeligvis fint
Jeg har satt en grov svamp som jeg klippet til foran rillene nederst i Juwel-karet mitt. På innsiden. Har ikke problem med at yngel blir sugd inn lenger. Tidligere hadde jeg nylonstrømpe som jeg spente foran på utsiden. Bare fantasien som setter grenser. Hovedsaken er at du fortsatt får innsug og at yngel og reker ikke forsvinner.
SoVe
Jeg har satt en grov svamp som jeg klippet til foran rillene [B]nederst[/B] i Juwel-karet mitt. På innsiden. Har ikke problem med at yngel blir sugd inn lenger. Tidligere hadde jeg nylonstrømpe som jeg [B]spente foran på utsiden[/B]. Bare fantasien som setter grenser. Hovedsaken er at du fortsatt får innsug og at yngel og reker ikke forsvinner.

Har riller øverst på boksen min jeg? Men hva slags svamp trenger jeg for å få til dette? Og hvordan får jeg den til å sitte på plass inni boksen? Eventuelt, hvordan spenner man fast en strømpe på utsiden, hva bruker man til å feste strømpa med? Regner med at det her er snakk om vanlige nylonstrømper, slike som jeg har på beina? Eller er det en egen type akvariestrømpe? (Ja da, det ER lov å le av meg, jeg vet ikke bedre...! :p)

Vil jo selvsagt det beste for mine fisker, og som den nybegynneren jeg er, har jeg svært LITE lyst til å leke med skarpe kniver i et akvarie som er i drift... Er redd for å skjære feil, ripe glasset, ha limrester flytende rundt i akvariet, alle slike ting...

Og nei, jeg har IKKE puttet noen reker i dette akvariet... Enda...
Hva med å kile strømpa inn i den nederste og den øverste rilla? Burde funke, det.. Har selv en bit blåsvamp bak rillene, en grov en. Så nå kan kirsebærrekene mine snart få seg litt mer plass, de har blitt mange.
Jeg anbefaler i grunnen IKKE å bruke nylonstrømper. De er altfor finmasket og du hindrer fri sirkulasjonen til filteret. Strømpene blir tette i ett kjør, og hvis du ikke passer på så kan hele filteret stoppe opp i verste fall... Dessuten blir man ganske lei av å ta av og på den strømpa hele tiden for å rense den for bøss! Jeg husker med gru det der, når jeg drev med scalareoppdrett. Måtte nedi karet to ganger om dagen og fjerne strømpa for å ta den med til vasken og skylle og rense den.

Det beste er å fjerne hele Juwel-kassa . Og du skriver jo at du har et filter til, utvendig, så jeg hadde ikke nølt! Men det er viktig å vite hvor lenge det utvendige filteret har vært i drift. Like lenge som Juwelfilteret? Er det utvendige godt innkjørt, så er det bare å fjerne Juwelboksen og hive det i en bøtte. Du kan evt tappe ned en del vann først, før du begynner. Ta også ut alt filtermaterialet som er inni Juwelboksen og sleng det i bøtta. Deretter er det bare å begynne og skjære. Fisken kan bare være der, det gjør ingenting. Når du har fått ut boksen, kan du eventuelt legge ut en annonse og selge den. Det hender folk trenger en ny filterboks til Juwel-kar, så det kan hende du får solgt den.
mona o
Jeg anbefaler i grunnen IKKE å bruke nylonstrømper. De er altfor finmasket og du hindrer fri sirkulasjonen til filteret. Strømpene blir tette i ett kjør, og hvis du ikke passer på så kan hele filteret stoppe opp i verste fall... Dessuten blir man ganske lei av å ta av og på den strømpa hele tiden for å rense den for bøss! Jeg husker med gru det der, når jeg drev med scalareoppdrett. Måtte nedi karet to ganger om dagen og fjerne strømpa for å ta den med til vasken og skylle og rense den.

Finnes det ikke forskjellige tettheter på strømper da, slik at de ikke går så fort tett? (Jeg er ikke ute etter å kverulere, prøver bare å finne en optimal løsning for meg selv)

mona o
Det beste er å fjerne hele Juwel-kassa ;-). Og du skriver jo at du har et filter til, utvendig, så jeg hadde ikke nølt! Men det er viktig å vite hvor lenge det utvendige filteret har vært i drift. Like lenge som Juwelfilteret? Er det utvendige godt innkjørt, så er det bare å fjerne Juwelboksen og hive det i en bøtte. Du kan evt tappe ned en del vann først, før du begynner. Ta også ut alt filtermaterialet som er inni Juwelboksen og sleng det i bøtta. Deretter er det bare å begynne og skjære. Fisken kan bare være der, det gjør ingenting. Når du har fått ut boksen, kan du eventuelt legge ut en annonse og selge den. Det hender folk trenger en ny filterboks til Juwel-kar, så det kan hende du får solgt den.

Ja, det utvendige har gått like lenge som det innvendige. Eheim, tror den heter 2026? Eller noe slik... (den skal være i rette størrelse til 240 liter, kjøpte alt på samme sted og monterte alt opp samtidig jeg) Problemet er, som jeg skrev lenger opp, at jeg har svært lite lyst til å drive å skjære med skarpe kniver i et akvarium... Jeg er vel ikke verdens mest nevenyttige person, kan godt skjære meg på smørekniven jeg... :P Derfor vil jeg helst unngå å ta ut denne, bare gjøre den reke- og yngelsikker... Om mulig...
Modern
Hva med å kile strømpa inn i den nederste og den øverste rilla? Burde funke, det.. Har selv en bit blåsvamp bak rillene, en grov en. Så nå kan kirsebærrekene mine snart få seg litt mer plass, de har blitt mange.

Hva er blåsvamp? Hvor får man tak i det? Er det slikt som dyrebutikker vanligvis har inne? Og hvordan får man det til å sitte fast bak rillene? (som hos meg er tverrgående, altså side om side, ikke noe øverst og nederst).
Jeg brukte den groveste blå juwelsvampen som jeg kuttet til både på langs og på tvers. Den er ikke mer enn ca ca 0,3 sm tykk og samme størrelse som rillene. Satte den bare på baksiden inni pumpehuset. Jeg har riller både oppe og nede i begge Juwel-pumpehusene. Samme metode oppe og nede. De nederste rillene ligger under der varmekolben sitter...
SoVe
Jeg brukte den groveste blå juwelsvampen som jeg kuttet til både på langs og på tvers. Den er ikke mer enn ca ca 0,3 sm tykk og samme størrelse som rillene. [B]Satte den bare på baksiden inni pumpehuset.[/B]

Du mener altså at den bare kan stå helt løst? Holder den seg på plass da? Både oppe og nede?

SoVe
Jeg har riller både oppe og nede i begge Juwel-pumpehusene. Samme metode oppe og nede. [B]De nederste rillene ligger under der varmekolben sitter...[/B]

Oi, var ikke klar over at det var riller der jeg, har plantet litt rundt den boksen for å skjule den litt bedre, har vel ikke lagt merke til rillene... Ok, får ta en tur til butikken og kjøpe meg litt sånn filtersvamp da, og prøve på det!

Takk for hjelpa alle sammen :o)
Har ikke lest denne posten siden det første svaret så ser det har skjedd litt av hvert her
Jeg hadde rekene i juwel karet kun en kort periode grunnet rengjøring av det andre karet, så de er tilbake der de skal være. Jeg var ikke klar over at de ville bli sugd inn i pumpa, men jeg tok dem selvsagt ut med en gang. Og jeg hadde grov blåsvamp liggende og festet denne i pumpa bak rillene for å være hundre prosent sikker på at ingen fisk skulle ende der og. Ser dette med blåsvamp har blitt nevnt her, så fint at jeg gjorde noe riktig på egen hånd :P

jeg fikk også samme problemet med eplesnegle babyene mine riktignok i de andre karene, de forsvant inn i pickup filterene så jeg har renset dem for babyer hver dag.. Men tredde til slutt på nylonstrømper som en midlertidig løsning, men må finne noe annet. Lurer på å prøve å feste blåsvamp foran rillene inni pumpa her også, noen som har erfaring med det? For nylonstrømper blir fort tett som nevnt, og det er en drittjobb å renske filtersvampen for over 100 sneglebarn flere ganger om dagen :P

(og nei jeg har ikke råd til å kjøpe nye filterpumper, så det er ikke en løsning for øyeblikket)
jeg festet forresten blåsvampen veldig enkelt med fiskesnøre...
Mazter
jeg festet forresten blåsvampen veldig enkelt med fiskesnøre...

Hvordan? "Sy" den fast gjennom rillene?

Og hva ER egentlig blåsvamp? Noen lenger oppe skriver at det er den blå biten som følger med filteret, men etter å ha lest litt rundt her på forumet synes jeg "alle" snakker om blåsvamp, og da antar jeg at det ikke er snakk om juwel sitt? Eller?
Tilfeldig bekjentskap
© Fredrik Eldøy
Reklame for plussmedlemskap