Tålmodighet er en dyd (slamsuging av sneglekar)

Skulle lenge ha slamsuget sneglekaret mitt på 60 l, men utsatte det hele tiden. Det var så mye dritt på bunnen at vannet stadig var noe uklart, og pumpen gikk raskere tett. Til slutt fylte jeg 20 l, satte ned en innkjørt pumpe, og brukte hele uka på å få over eplesneglebabyene til dette ekstrakaret. Det ble plukking flerfoldige ganger dager. Måtte vente til de krøp på glasset. Trodde ikke det var så mange babyer. De fleste var bitte bitte små. I tilegg har jeg 9 eggeklaser liggende på isopor.

Så i går var turen kommet til de voksne sneglene. De ble bare putttet i en bøtte med akvarievann så lenge.

Du verden så mye møkk det blir etter sneglene. Måtte fjerne en god del sand også som var helt svart av dritt.

Men i alle fall ble resultatet bra. 40 voksne snegler, lilla, røde og gule fikk nå endelig et rent kar med klart vann. Det ble også en møysommelig jobb å flytte tilbake babyene, men brukte til slutt filtervatt, og da gikk alt så mye raskere. Nå er det bare noen etternølere igjen i 20 l som venter på tur.

Hva gjør andre når et sneglekar behøver slamsuging? Det finnes vel ingen bedre måte kanskje?

Tja - her i huset slamsuges karet i bøtter, og så plukker man snegebabyer ut av bøttene for harde livet etterpå.

Lite givende jobb
Selv pleier jeg å legge ut fôr til sneglene, slik at de samler seg på ett begrenset område. Deretter er det bare å slamme i vei.
Orker ikke å drive å flytte store mengder snegler, kun for å få det rent. Da hadde jeg heller kjørt med BB-kar (kar uten dekor\ bunnlag).
Om det går med en snegle i slangen nå og da, får så være. Det blir da alltids mer enn nok av dem som det er

Men om karet er så fullt av snegler som jeg får inntrykk av, er det neppe strategisk å la samtlige 9 klaser med egg klekke.
Karet har neppe kapasitet til mange hundre snegler som eter og driter
Frank Angell
Men om karet er så fullt av snegler som jeg får inntrykk av, er det neppe strategisk å la samtlige 9 klaser med egg klekke. Karet har neppe kapasitet til mange hundre snegler som eter og driter ;)

Så fort babyene blir større, blir de solgt eller levert til zoobutikken. Kan høres ut som jeg er helt "besatt av snegler, men kanskje jeg er det, gett. )
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap