Hvor lang tid før eggene klekkes på neocaridina sp?

Putte alle mine 6 reker over i ett eget lite akvarie i går. Da jeg plukket over den siste reka så jeg at den er full av små, sorte egg. Og den er så rolig. Ser den nesten aldri. Jeg skulle kanskje ikke flyttet den når den var full av egg, men da jeg oppdaget det var det for sent.
Uansett ; Hvor lang tid må jeg vente i spenning på at det skal komme noe ut av disse eggene?

Har søkt om dette, men finner ingen klare svar.
Kommer sånn nå og da:P Hehe
Ahh, så det er ikke slik at dem alle bare plutselig kommer sprettende samtidig?

Siden hun nå er veldig rolig, og full, kan jeg da forvente noe snart da?
Hvis eggene er nederst i buken ja, så får du nok yngel i løpet av uka
Hmm, er vanskelig å si, men ja, jeg syns eggene er under hele henne jeg, fra topp til bunn. Blir litt redd for at hun er syk, eller tok skade av flyttingen da, for hun er så ekstremt rolig.

Jeg følger uansett godt med, og bytter vann ofte, så håper jeg hun klarer seg fint og at jeg snart ser noen små!

Takk for svar!

(Var litt stas for meg dette, fordi jeg skaffet nesten kun små reker, kun 2 med litt str på, og den ene av dem er død. Har igjen 6 av 10, så jeg håper ikke jeg mister alle før det kommer noen småtasser her! )
Dyrebasen vår er ett smart sted å leite etter info
Disse rekene bærer normalt eggene i 28-33 døgn. Temp er av betydning for hvor lenge.

En ser gjerne når eggene begynner å bli mer modne, da de har en passe solid størrelse før klekking
Joda, jeg har leita. Tingen er jo at jeg ikke vet hvor lenge hun har gått med egg, så det først i går, og jeg har ikke akkurat fulgt med på hver enkelt av rekene.

Takk for svar uansett.

(Ikke står det noe om oppdrett på disse i skalldyrbasen, og en blir ikke stort klokere av at de fleste har skrevet at det går av seg selv... Og jeg er såpass ny at jeg ikke aner om disse kan sammenlignes med andre sorter når det gjelder dette... Ikke fant jeg noe når jeg tok frisøk heller, søkte på mange forskjellige måter. Det er ikke alltid svarene allerede står her, eller kan finnes, derfor er det vel et diskusjonsforum en kan spørre om ting for å lære?)
Dersom en leser infoen under genus;
Neocaridina artene er temmelig små og harmløse for fisk. Det finnes mange kultiverte og naturlige former og arter som selges i dyrebutikker. Desverre er det svært vanskelig å artsbestemme disse for lekfolk. Neocaridina artene praktiserer den spessialiserte formen for formering. Dette betyr at yngel er fullt utviklede reker og er derfor svært lette å drette i akvarium. Hunnene bærer på 20-30 egg i 28-33 dager. Rekene er kjønnsmodne i en alder av 3-6 måneder

finner en svaret på dette
Joda, jeg har lest dette også da vettu smartingen

Men, det svarer ikke på mitt spørsmål, det går litt mer på hvor langt hun kan være kommet når hun er så "sykt" rolig, og megastor pga eggene. Regner ikke med hun kommer til å gå slik i nesten en måned, for da er jeg redd for at hun kommer til å se ut som en popcornmaskin.

Og når det er 100ogørten steder å finne info, og den ikke alltid kommer opp på det du søker på, ja da blir det ikke lettere...
Har ca. 20 stk Neocaridina sp. i et kar selv, og hvertfall to av hunnene bærer egg. De er svært mørke og ser store ut. Slik har de nå gått i hvertfall to uker snart. Spennende saker dette, 20 blir vel snart til 200 vil jeg tro :P
Ja, det er skikkelig spennende dette. Kiler i magen, aldri sett rekebabyer før jeg. Har mange kar å fordele dem på, så jeg håper de blir mange jeg!
Yey!!

Så nettopp inn i akvariumet og der svømmer det virkelig noen knøtt av reker. Ser stadig flere og flere, men stakkars... ser ut som de blir kastet godt rundt av pumpen inne i karet.

Har dine små "klekket" ut ennå da Sunny?
Nei, her tror jeg ikke det er noe klekking enda faktisk. Men skal sjekke skikkelig etterpå, har vært borte helgen, kom akkurat hjem.

Så gøy for deg da!! Bilder?
Vanskelig å få til et bra bilde med mobiltelefon, men fikk til et bilde. Yngelen er på størrelse med småfluer, knøtte små kloner av foreldrene.
Ja, eggene ble klekt, jeg kunne så noen bittesmå rekekrabater, men nå ser jeg ingen, absolutt ikke en eneste en.
Jeg så at de krabbet rundt pumpen, så jeg kan ikke forstå at den har trukket dem inn? Det er en sånn bråkepumpe som fulgte med i ett slikt netthandelkar.

Det er kun reker oppi der, bruker biltemasand, og de har en algekule, kan det være at de bare har gjemt seg, eller?
Er ingen rekeekspert, men min første tanke er at om det er hundre og ørten egg, så formerer reken seg mest sannsynlig med den primitive modusen. I så fall trenger rekeyngelen saltvann for å overleve.
Nei, tror ikke disse trenger det nei.
Trygve Lillefosse
Er ingen rekeekspert, men min første tanke er at om det er hundre og ørten egg, så formerer reken seg mest sannsynlig med den primitive modusen. I så fall trenger rekeyngelen saltvann for å overleve.

Neocaridina og caridina arter formerer seg ikke på primitiv måte, men 20-30 egg på en liten reke ser fortsatt mye ut
Aha!

Trodde de brukte begge modusene, alt etter hvilken art det var. Er nok jeg som har glippet litt når jeg tidigere har lest om dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap