Skifter reker "skall"??

Synes jeg så reke skall som lå i bunnen av reke karet, er dette døde reker eller skifter rekene skall?? (kirsebærreker)
De skifter skall ja. La det ligge, de andre spiser opp skallet. Er mye mineraler o.l. i skallet.
Alle skalldyr bytter skall, siden dette ikke vokser.
Som Wikdal sier, la skallet ligge, dette blir spist, og er med på å sørge for at det nye skallet blir skikkelig sterkt.

En del reker (og andre skalldyr) er noe sårbare etter skallskifte, siden det nye er temmelig tynt.

PS: Reke-lik bør en fjerne. Disse vises normalt godt, får ofte samme farge\ temmelig lik farge som rekene vi har på skiva
Okey dokey, tusen takk for svar til begge 2=)
Ahhh... da lærte jeg noe. Så to slike skall i mitt rekekar og trodde det var døde reker, men tok det ikke ut da jeg helt glemte det. Bra var det da.

Både reker og krabber har skremt meg noen ganger med skallskiftene sine. Denne krabba fikk meg til å tro at en død krabbe hadde stått opp fra de døde. Plutselig hadde jeg liksom to!
[External Image]
I dette huset er det ingen hjemme.
hehe, det så faktisk ut som en levende krabbe ja. Jeg hadde nok lurt selv da ja=)

Dette er veldig fasinerende.
Jeg arver 3 viftereker fra naboen, og like etter at de flyttet hit skiftet alle 3 skall med få dagers mellomrom.
(Regner med det feks var mer mat/ annet vann som økte vokseraten deres samtidig).

Selvsagt skvatt jeg til, og måtte studere etter de for å se alle 3 i live.
Men skallene var perfekte... selv de små viftearmene var skiftet

Jeg tenker forresten på skallbytter som sunnhetstegn, at rekene vokser og trives. Vet ikke om det nødvendigvis betyr det da..?
MC Darup
Jeg tenker forresten på skallbytter som sunnhetstegn, at rekene vokser og trives. Vet ikke om det nødvendigvis betyr det da..?
Siden skallbyttet er relatert til for trange "klær", er dette noe jeg selv oppfatter akkurat som deg.
Trives ikke rekene, eter de gjerne mindre, og da blir veksten deretter
Hmm, kjekt å vite. Har selv funnet skall noen ganger nå, og var sikker på at "der gikk det enda en". Men har telt over, og like mange er der, da vet jeg hvorfor!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap