- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Viftereker
Viftereker
Jeg kjøpte meg to viftereker for en uke siden. For to dager siden så jeg den ene hadde dødd. Den lå i karet med en snile oppå seg så jeg tok den ut. Den andre hadde jeg ikke sett på noen dager men regnet med jeg kom til å finne den når jeg skulle rense karet i går men, nei..... Den er søkk borte ! Kan den ha dødd å rekene ha spist den opp? Den var ganske stor så jeg skjønner ikke det heller. Ikke vet jeg hvorfor de døde heller.....
Postet 16.02.08 kl 09:20
Har du eplesnegler e.l. i karet? Hvis rekene dør og du har eplesnegler blir de døde fort spist. Noe du burde være meget glad for da døde reker forurenser mye.
Kan være de døde av stress eller at vannverdiene ikke var helt som de skulle? Har kun røde krystallreker selv, og har ikke hatt problemer med disse så jeg kan dessverre ikke bidra med så mye hjelp på hvorfor de døde.
Kan være de døde av stress eller at vannverdiene ikke var helt som de skulle? Har kun røde krystallreker selv, og har ikke hatt problemer med disse så jeg kan dessverre ikke bidra med så mye hjelp på hvorfor de døde.
Postet 16.02.08 kl 10:48
Postet 16.02.08 kl 18:18
Postet 16.02.08 kl 19:53
He he så morsomt.. Nå kommer ikke jeg til å få sove i natt !! Nei da, går nok bra. Tror ikke den har hoppet ut. Byttet vann i går og det var første gang siden jeg fikk de. Og lokket er jo så å si tett som du sier.Hadde ikke sett den på noen dager så jeg regnet med den lå inne i rota død, siden den andre hadde dødd. Men nei da....
Kan jo tenkes at eplesneglene har spist den....
Kan jo tenkes at eplesneglene har spist den....
Postet 16.02.08 kl 21:52
Jeg hadde samme historien. Kjøpte to stk. Den ene døde etter ca en måned, fant den på filterinnsuget med en Eplesnegle på seg. Den andre var ute av syne i lange tider og dukket plutselig opp i ny og ne. Den også døde ette noen måneder.
Dette var i et etablert reke og sneglekar, der jeg ikke hadde problemer med dødelighet på de andre artene, så jeg slo meg til ro med at Vifterekene sikkert er litt vanskelige å få til
Dette var i et etablert reke og sneglekar, der jeg ikke hadde problemer med dødelighet på de andre artene, så jeg slo meg til ro med at Vifterekene sikkert er litt vanskelige å få til
Postet 17.02.08 kl 01:20
Postet 17.02.08 kl 11:15
Postet 17.02.08 kl 11:44
Postet 17.02.08 kl 12:03
Postet 17.02.08 kl 12:44
Postet 17.02.08 kl 15:56