Er det noen som har ett tips?

Lurte på om det var noen som hadde et tips for å holde vannet litt klårere når man har snegler i det... Det blir liksom så grått pga. avføringen til eplesneglen...
Forsøkt å øke hyppigheten av vannbytte?
Er helt nytt akvarium, la sneglene inn i går.... Så det er så rart t det skulle bli så fort grått.... Men leste at det er vanlig... Men ønsker at det ble litt klårere...
Bedre filter eller oftere delvannsbytte
Er det i 20 literen?

Tror det filteret du har er et sånt som følger med aquabox. Det er ikke bra nok til et kar på 20 liter. Skaff deg et nytt et så får du klarere vann.
Forer du med agurk? I så fall gjør agurk vannet tåkete
hehe, neida er ikke 20 liters akvariumet jeg snakker om. Har et nytt akvarium som er 61liter, og pumpen skal være bra nok til det.. 20 liters akvariumet er kun for ynglene mine. Var kun en midlertidlig løsning jeg hadde.
Er det noe filter dere kan annbefale, for jeg så på noen på dyrebutikken, men syns alle så grove ut slik som de jeg har fra før..

Nei forer ikke med agurk. Bruker kun bunn tabeletter foreløpig.
Avføring fra snegler gjør ikke vann grått. Derimot det er argurken som gjør. Ellers så nystartet akvarie pleier også å være grått i de første dagene. Du bør venter med å putte levende vesen opp i karet etter 2-3 uker. Den tiden bruker karet til å opparbeide seg bakteriekultur.
uniq87
Er helt nytt akvarium, la sneglene inn i går.... Så det er så rart t det skulle bli så fort grått.... Men leste at det er vanlig... Men ønsker at det ble litt klårere...
Sneglene "fiser" ofte vannet tåkete hvis det er mange i et kar eller du forer med agurk. Det kalles infusorier og helt ufarlig. La være å fore de i 2-3 dager så kommer det bort.
badat
Avføring fra snegler gjør ikke vann grått. Derimot det er argurken som gjør. Ellers så nystartet akvarie pleier også å være grått i de første dagene. Du bør venter med å putte levende vesen opp i karet etter 2-3 uker. Den tiden bruker karet til å opparbeide seg bakteriekultur.

Hmm.. Rart at det sto på eplesnegle siden da at det var stoffer i avføringen som gjør at vannet blir tåkete. Men Kan hende jeg missforsto.
Skal prøve å ikke mate på noen dager å finne et bedre filter.

uniq87
[QUOTE=badat]Avføring fra snegler gjør ikke vann grått. Derimot det er argurken som gjør. Ellers så nystartet akvarie pleier også å være grått i de første dagene. Du bør venter med å putte levende vesen opp i karet etter 2-3 uker. Den tiden bruker karet til å opparbeide seg bakteriekultur.

Hmm.. Rart at det sto på eplesnegle siden da at det var stoffer i avføringen som gjør at vannet blir tåkete. Men Kan hende jeg missforsto.

La det går en ukestid og ser deretter om vannet blir klart. Kanskje du behøber ikke å bytte pumpe. For både pumpe og akvarie trenger litt tid for å bygge seg opp.
okei. Nei var egentlig meningen at det skulle gjøres slik da før at jeg puttet noe fisk i akvariumet, men så fikk jeg yngel og da måtte jeg gjøre noe drastisk for at mor og far ikke skulle spise opp de små.
Takk for alle tipsene.
uniq87
[QUOTE=badat]Avføring fra snegler gjør ikke vann grått. Derimot det er argurken som gjør. Ellers så nystartet akvarie pleier også å være grått i de første dagene. Du bør venter med å putte levende vesen opp i karet etter 2-3 uker. Den tiden bruker karet til å opparbeide seg bakteriekultur.

Du har rett i det at det at i tarmen til eplesneglene skjer det en reaksjon ved feks når de spiser agurk eller får for mye mat. da produseres det mikroorganismer dvs infusorier som kommer ut sammen med avføringen og som gjør vannet tåkete. Er karet nyoppstartet er det også vanlig at vannet er tåkete noen dager. Jeg tror ikke du trenger nytt filter, vent å se det an noen dager og la være å fore i 2-3 dager.
Hvis det er det filteret som følger med aquabox bør det ikke brukes på akvarier som er større enn 6 liter. Kan kanskje bruke på 10 liter om man bytter vann veldig ofte.
RunarH
Hvis det er det filteret som følger med aquabox bør det ikke brukes på akvarier som er større enn 6 liter. Kan kanskje bruke på 10 liter om man bytter vann veldig ofte.

hei igjen. hehe nei d er ny pumpe som ska gå til et 70 liters akvarium.

Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap