- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Rekemix til reker?
Rekemix til reker?
tengte jeg skulle lage rekemix til rekene mine, men så begynnte jeg å tenke på at det faktisk var reker.
er det uetisk å gi rekene mine rekemix?
rekene og fiskene jeg har:
54L : krystallreker og en ancistrus.
63L : kirsebærreker og ancistrus
100L: indisk kloreke og villguppy.
hvor skal forholdet reker, spinat og erter være? hadde tenkt 40% reker og 60% grønnt.
men så begynnte jeg å tenke på det å fôre reker med reker.
er det uetisk å gi rekene mine rekemix?
rekene og fiskene jeg har:
54L : krystallreker og en ancistrus.
63L : kirsebærreker og ancistrus
100L: indisk kloreke og villguppy.
hvor skal forholdet reker, spinat og erter være? hadde tenkt 40% reker og 60% grønnt.
men så begynnte jeg å tenke på det å fôre reker med reker.
Postet 17.02.08 kl 21:09
Postet 17.02.08 kl 22:10
Postet 17.02.08 kl 22:28
Mulig innlegget mitt kunne bli oppfattet som litt frekt, men i skrevne media kommer ikke sarkasme lett fram
Tror reker spiser det som faller dem. Neocaridina sp.-rekene mine forer jeg med malle-tabletter. I selskapskaret forer jeg med Shrimp-sticks fra Tropical.
Hva slags reker er det du tenker å fore med? Vanlig matreke? kanskje rekeskall kjørt igjennom en knuse-prosess kan være suksess (med tanke på skallbygging)
Tror reker spiser det som faller dem. Neocaridina sp.-rekene mine forer jeg med malle-tabletter. I selskapskaret forer jeg med Shrimp-sticks fra Tropical.
Hva slags reker er det du tenker å fore med? Vanlig matreke? kanskje rekeskall kjørt igjennom en knuse-prosess kan være suksess (med tanke på skallbygging)
Postet 17.02.08 kl 22:57
hadde tenkt å bruke slike reker man kjøper i løsvekt, de som er kokte. tenkte å bruke hele reken, uten å ta av skallet.
jeg skal fortsette å fôre med det tørrfôret jeg bruker til vanlig (shrimpsticks, nutron staples green, TetraDiskus) men det er vel bra med litt variert kost.
har også lest at man skal ha vitaminer og slikt i dette rekemix fôret, har en liten prøvepakning med TetraVital 30ml. kan det brukes?
jeg skal fortsette å fôre med det tørrfôret jeg bruker til vanlig (shrimpsticks, nutron staples green, TetraDiskus) men det er vel bra med litt variert kost.
har også lest at man skal ha vitaminer og slikt i dette rekemix fôret, har en liten prøvepakning med TetraVital 30ml. kan det brukes?
Postet 17.02.08 kl 23:15
Postet 17.02.08 kl 23:19
synes slik spirulina var litt dyrt, men om det gjør at rekene har det bedre så får jeg vel kjøpe det (men det får bli til en gang jeg har litt mer penger)
så det vil ikke fungere med andre slags vitaminer som eksempel tetraVital som jeg har en liten pakkning av? eller rosenkål? er jo mye vitaminer i det, hehe.
så det vil ikke fungere med andre slags vitaminer som eksempel tetraVital som jeg har en liten pakkning av? eller rosenkål? er jo mye vitaminer i det, hehe.
Postet 17.02.08 kl 23:27
Det er jo noe forskjell fra rekeart til rekeart hva de lever av i naturen. Reker som lever livet sitt med å beite på alger, vil neppe ha godt av å måtte ete kjøttmat. På akkurat samme måte som rene plantespisende fisk, skjelden har godt av å ete for mye kjøttmat.
Det hele handler om å tilpasse kostholdet til det arten krever. Og nei, det er ikke verken problematisk eller uetisk å fôre reker som f.eks klo-reker med vanlige reker som vi koser oss med i passende selskap.
Når det gjelder innholdet i flakfôr, er det ikke spesielt mye fisk i dette. Det er vel som med kattemat; Wiskas med Tunfisk; Inneholder minimum 4% tunfisk :p
Det går mye i kornprodukter i mye av tørrfôrprodksjonen - akkurat som til produksjon av spagetti :p
Det hele handler om å tilpasse kostholdet til det arten krever. Og nei, det er ikke verken problematisk eller uetisk å fôre reker som f.eks klo-reker med vanlige reker som vi koser oss med i passende selskap.
Når det gjelder innholdet i flakfôr, er det ikke spesielt mye fisk i dette. Det er vel som med kattemat; Wiskas med Tunfisk; Inneholder minimum 4% tunfisk :p
Det går mye i kornprodukter i mye av tørrfôrprodksjonen - akkurat som til produksjon av spagetti :p
Postet 18.02.08 kl 12:01
i kunnskapsbasen står det at alle mine reketyper spiser både planter å dyr, så jeg trodde det var greit med kjøttmat.. men om det er slik som du beskriver skal jeg ha enda mindre reker i da? ca 20-30% kanskje?
og jeg forstår at man må tilpasse maten til den arten vi holder. og det er akuratt det jeg prøver på =)
og jeg forstår at man må tilpasse maten til den arten vi holder. og det er akuratt det jeg prøver på =)
Postet 18.02.08 kl 12:47
Endret: 18.02.08 kl 12:48
20-30% er sikkert helt perfekt til rekene dine. Er litt usikker på hvorvidt det er en fordel med pillede reker, skallet kan vel kanskje bli litt vel tungspist for såpass små skapninger som dette.
Glemte tidligere å si; reker og salt er ikke verdens beste kombinasjon. La derfor rekene trekke ut i ferskvann både to og tre ganger, før du lager mixen.
Glemte tidligere å si; reker og salt er ikke verdens beste kombinasjon. La derfor rekene trekke ut i ferskvann både to og tre ganger, før du lager mixen.
Postet 19.02.08 kl 01:04