- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Jeg skal lage det perfekte reke og snegle akvariet! hva må til?
Jeg skal lage det perfekte reke og snegle akvariet! hva må til?
jeg har kirsebær reker og har tenkt å kjøpe eplesnegler.
jeg har spart opp litt penger slik at jeg kan kjøpe et akvarium og utstyr.
hvordan skal det beste hjemmet for kirsebær reker og eplesnegler være?
hvis jeg får til ph på ca 7,5 og gh på 15 kanskje så skal de klare seg bra ifølge fiskebasen.
jeg har en luftpumpe med noe filtreringsgreie koblet til men den vil jeg ikke bruke, skal jeg bruke luftpumpen og en luftesten, liker det det?
java mose har jeg nok av, er det flere planter det vil ha?
skal jeg ha sand eller grus i bunnen?
hvordan får jeg kalk til sneglene?
det skal vel ikke være mye sirkulasjon i vannet?
jeg har spart opp litt penger slik at jeg kan kjøpe et akvarium og utstyr.
hvordan skal det beste hjemmet for kirsebær reker og eplesnegler være?
hvis jeg får til ph på ca 7,5 og gh på 15 kanskje så skal de klare seg bra ifølge fiskebasen.
jeg har en luftpumpe med noe filtreringsgreie koblet til men den vil jeg ikke bruke, skal jeg bruke luftpumpen og en luftesten, liker det det?
java mose har jeg nok av, er det flere planter det vil ha?
skal jeg ha sand eller grus i bunnen?
hvordan får jeg kalk til sneglene?
det skal vel ikke være mye sirkulasjon i vannet?
Postet 23.02.08 kl 22:53
Postet 23.02.08 kl 23:01
Postet 23.02.08 kl 23:37
Postet 23.02.08 kl 23:58
Du bør også ha planter fordi de spiser døde planterester og alger som de beiter på planter ol. Jeg ville valgt sand fordi sneglene liker å grave seg ned. Kalk - da kan du f.eks kjøpe en kalkstein som også er fint å se på eller du tilsetter gh-salt. Sirkulasjon bør du nok ha i vannet, bruk evt det som følger med akvariet og du kan godt bruke luftestein til pynt hvis du vil. Vannverdiene du snakker om er bra og du må huske å fore de med kalsiumrikt for som spinat,novo prawn og novo crabs er noen eksempler. Lykke til ....Stian Sjeg har kirsebær reker og har tenkt å kjøpe eplesnegler. jeg har spart opp litt penger slik at jeg kan kjøpe et akvarium og utstyr. hvordan skal det beste hjemmet for kirsebær reker og eplesnegler være? hvis jeg får til ph på ca 7,5 og gh på 15 kanskje så skal de klare seg bra ifølge fiskebasen. jeg har en luftpumpe med noe filtreringsgreie koblet til men den vil jeg ikke bruke, skal jeg bruke luftpumpen og en luftesten, liker det det? java mose har jeg nok av, er det flere planter det vil ha? skal jeg ha sand eller grus i bunnen? hvordan får jeg kalk til sneglene? det skal vel ikke være mye sirkulasjon i vannet?
Postet 24.02.08 kl 05:20
Vær obs på at rekebebiser lett blir sugd inn i pumper. Sørg for yngelvennlig filterløsning hvis du skal ha filtrering.
I et kar med slike "åtseletere" trenger man ikke fòre så veldig, så hvis man er flink med vannbytter + begrenset fòring burde luftpumpe holde. Eller oksygen fra plantene er nok, hvis man har masse hurtigvoksende planter feks.
Mose er jo et must for reker
Postet 24.02.08 kl 12:46
MC DarupVær obs på at rekebebiser lett blir sugd inn i pumper. Sørg for yngelvennlig filterløsning hvis du skal ha filtrering. I et kar med slike "åtseletere" trenger man ikke fòre så veldig, så hvis man er flink med vannbytter + begrenset fòring burde luftpumpe holde. Eller oksygen fra plantene er nok, hvis man har masse hurtigvoksende planter feks. Mose er jo et must for reker :)
sier du at jeg kan la vær å ha pumpe om jeg er flink?
hvis jeg skal bruke den luftdrevne, hva annet enn bomull bør jeg pakke i den?
Postet 24.02.08 kl 13:05
Jeg mener nå og huske at man helst skal ha filtering i vannet, pga at reker er veldig var for nitrit osv. Som alt annet Er jo også enklere og hold det rent med ett filter
På www.aquamanias.no har de en Fluval +1 Filterpumpe til 170kr, dog beregnet opp til 45 liter.
Du får også kjøpt et 28L helglasskar på Zoo & Fritid på Rønvikleira hos Julie for under 600kr, tror prisen var 580kr uten og være helt sikker. Hun har også en del 19 Litere til 280kr. Har en slik selv, og er meget fornøyd med både den og Fluval + 1 filteret. Der får du også Fluval +1 Pumpa, men da til 280kr. Du bør vell helst bruke sand, men det er vell egentlig opp til deg selv, og om du vil ha noe annet i karet, f.eks fisk. Det er damin mening.
Så jeg synes du skal ta turen innom Zoo & Fritid og kjøpe deg ett et kar der. Det er selvfølgelig helt opp til deg Men nå har du iallefall fått noen tips om hvor de har sånn høvelige rimelige kar.
På www.aquamanias.no har de en Fluval +1 Filterpumpe til 170kr, dog beregnet opp til 45 liter.
Du får også kjøpt et 28L helglasskar på Zoo & Fritid på Rønvikleira hos Julie for under 600kr, tror prisen var 580kr uten og være helt sikker. Hun har også en del 19 Litere til 280kr. Har en slik selv, og er meget fornøyd med både den og Fluval + 1 filteret. Der får du også Fluval +1 Pumpa, men da til 280kr. Du bør vell helst bruke sand, men det er vell egentlig opp til deg selv, og om du vil ha noe annet i karet, f.eks fisk. Det er damin mening.
Så jeg synes du skal ta turen innom Zoo & Fritid og kjøpe deg ett et kar der. Det er selvfølgelig helt opp til deg Men nå har du iallefall fått noen tips om hvor de har sånn høvelige rimelige kar.
Postet 24.02.08 kl 20:19
Postet 24.02.08 kl 22:17
Postet 24.02.08 kl 23:08
Postet 24.02.08 kl 23:21
Postet 24.02.08 kl 23:25
Håvard Støre Andresen[QUOTE=Stian S][QUOTE=Håvard Støre Andresen]Luftdrevne filtere fungerer utmerket i rekekar. Vanlige innvendige filtre kan desverre ikke brukes uten modifikasjoner.
hva mener du med det? er det bare å ha nylonstrøme på innsuget og prøve å begrense utblåsingen?
Det går an, men det vil fort gå tett.
ok, hva kan jeg gjøre med den luftdrevne for at den skal bli bedre? hva annet enn bomull kan jeg ha i den?
Postet 24.02.08 kl 23:38
Eheim sine Aquaball filter funker da fint. Iallefall i mitt kar jeg hadde til reker.
Aldri noen som ble sugd fast eller noe. Var kampfisken jeg var dum nok til og ha i samme kar som tok knekken på alle (spiste)
Zoo & Fritid er i det brune bygget på rønvikleira, rett ved siden av rundkjøringen inn til hurtigrutekaia. I ett stort avlangt brunt bygg. Er Eucanuba(?) reklamer i vinduene og skilt som det står Bodø Båt og Fritidssenter på. Zoo & Fritid holder til i samme lokalet som Bodø Båt og Fritidsenter.
Hun som driver denne butikken(dyrebutikk delen) Heter Julie og er ganske flink og grei, prisene på fisk og utstyr er en del lavere enn på Nordland Zoo, men synes plantene er litt dyre. 69kr for små, 79kr for mellomstore og 89 for store. Nordland Zoo senter har nå 69kr uansett str, men aner ikke om de fortsetter med det. (Det finner jeg ut i morgen:P)
Hun bestiller mer enn gjerne inn fisk/reker/snegler/utsyr/planter osv til deg hvis du ønsker det.
Hun fikk forresten inn ny fisk nå på fredag, så i morgen skal jeg og skaffe meg noen nydelige Knurre/Pygme guramier^^ trichopsis vittata/pumila
Aldri noen som ble sugd fast eller noe. Var kampfisken jeg var dum nok til og ha i samme kar som tok knekken på alle (spiste)
Zoo & Fritid er i det brune bygget på rønvikleira, rett ved siden av rundkjøringen inn til hurtigrutekaia. I ett stort avlangt brunt bygg. Er Eucanuba(?) reklamer i vinduene og skilt som det står Bodø Båt og Fritidssenter på. Zoo & Fritid holder til i samme lokalet som Bodø Båt og Fritidsenter.
Hun som driver denne butikken(dyrebutikk delen) Heter Julie og er ganske flink og grei, prisene på fisk og utstyr er en del lavere enn på Nordland Zoo, men synes plantene er litt dyre. 69kr for små, 79kr for mellomstore og 89 for store. Nordland Zoo senter har nå 69kr uansett str, men aner ikke om de fortsetter med det. (Det finner jeg ut i morgen:P)
Hun bestiller mer enn gjerne inn fisk/reker/snegler/utsyr/planter osv til deg hvis du ønsker det.
Hun fikk forresten inn ny fisk nå på fredag, så i morgen skal jeg og skaffe meg noen nydelige Knurre/Pygme guramier^^ trichopsis vittata/pumila
Postet 25.02.08 kl 00:07