Easy carbo og dvergreker

Det er vel få akvarister i norge som bruker Easy Carbo fra Easy Life (EC) i dag men likevel vil eg gjerne skrive noen kritiske anmerkninger. Eg bruker EC sjølv siden 1,5 år og mener at eg har sett positive effekter in hensyn til mindre algevekst og bedre plantevekst. Eg har også skrivet tidligare at det var ingen negative effekter på rekene. Her vil eg gjerne relativere litt.
Eg har lest noe innlegg fra tyske akvariefronten at EC kan ha negative effekter som har noe å gjære med mindre formering av reker til massedød. Negative effekter var ofte påvisst når man brukte EC veldig intens (opptil en veldig høg overdosering). På boksen av EC står faktisk at det kan bli farlig å overdosere stoffet, men likevel har det blitt gjort

Men kritikken la meg begynne å tenke om mine erfaringer som eg har sikker ikke reflektert godt nok. Nå i det siste ha eg brukt EC mindre og meir uregelmessig. Og i den tiden har eg sett at formering av Blå Tiger stiger rasant, spesiell overlevelse av rekeyngel var mykke bedre. Husket gså episoden med Blå Tiger i begynnelsen med stor dødelighet (har hatt innlegg her om det). Kunne ikke finne grunnen til det, men i dette kar brukte eg faktisk EC også.

Kva vil eg si nå? Eg kan ikke si, det finnes bevis, at EC skader reker og muligens snegler. Men det er en følelse for det. Og eg mener det er nok å ha en liten varsel.

Eg er egentlig overbevist, at EC er bra for planteakvariet. Spesiell i innkjøringsperioden er det nyttig og trykke ned algevekst og trigger plantene. Så eg vil bruke det videre her (med halve konsentrasjon). Men fra den dag, eg setter nn rekene vil eg enten ikke bruke EC lenger eller eg vil tilsette en veldig lav konsentrasjon av stoffet.

Men en ting er viktig: Ikke overdosere EC!
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap