Eplesnegle nr 2 død på kort tid

Skjønner ikke helt hva som skjer. I forrige uke mistet jeg den første eplesneglen. Jeg hadde kun hatt den noen dager, og vet ikke hvorfor den døde.

På lørdag kjøpte jeg en ny, og den virket my mer aktiv enn den forrige til å begynne med. I går var den litt mindre aktiv, men fremdeles innenfor et normalt nivå. I hele dag har den vært skikkelig sløv, og jeg fant den nettopp død.

Kan det ha noe med tempen å gjøre? Har vært veldig varmt her i det siste, 40 grader, så om dagen har tempen i vannet vært oppe i 30-31 grader. Så jeg har seff fulgt nøye med på fiskene mine, men varmen ser ikke ut til å plage dem i det hele tatt. De har samme makstemp som sneglen; 28 grader.

Nå gidder jeg ikke å kjøpe flere, med mindre jeg finner ut hva den døde av slik at jeg kan forhindre det. Litt synd, for jeg synes de er skikkelig stilige.
Du har da et aldeles utmerket vær ihvertfall

Har du kjøpt noen nye fisk etter at du fikk sneglen?

Jeg plukket opp noe fra en annen trå her om at dersom du blander vann fra fiskebutikken med vann i akvariet kan dette være blandet med snegledrepende middel.
Jepp, været er supert

Jeg kjøpte 2 sverddragere og 2 mollyer samtidig som jeg kjøpte sneglen. Disse har det helt utmerket. Jeg tømmer ikke i vannet fra posen lenger, jeg fanger dem med håven og putter dem i karet.

Men nå viser det seg at den er faktisk fremdeles i live. Da jeg sjekket den for en time siden var den halveis ut av skallet og ingen bevegelse, så den så død ut. Nå ligger den fremdeles på samme sted, men den har trukket seg inn i skallet.

Kanskje den kvikner til i løpet av natta hvis tempen synker litt...
Det er mulig den bare har fått seg et lite sjokk. Kan du ikke kjøpe en vannkjøler? Vet de bruker dette mye i varmere land for å holde vannet kjølig. Det er sikkert mulig å få tak i på en nettbutikk i alle fall.

Må si jeg misunner deg været Her er det minusgrader og veldig mye snø.
Kjølere er ganske dyre utifra det jeg har lest...

Den billige måten å gjøre det på, er å ta et vannbytte og fylle på med kaldevann, eller å fryse litt akvarievann i en flaske og la den flyte i akvariet... Eller for de som ikke har dekkglass kan man la en vifte blåse på vannoverflaten.

Men imorra er det meldt 25 grader og regn, så da burde tempen komme ned på et mer normalt nivå. Er ikke ofte det er 40 grader her. Vanntempen pleier å ligge på 28-29 grader.
Det er helt normalt at eplesneglene ligger helt rolig noen dager. Hvis du mistenker sneglen for å være død, ta den ut og lukt på den. Død eplesnegle lukter spesielt! Ellers kan du pirke litt på den. Da vil den normalt trekke seg sammen ved berøring.
Grunnen til at jeg trodde at den var død var fordi den hang halveis ut av skallet. Nå har den trukket seg inn i skallet så jeg vet at den lever.

Så dette er helt normal oppførsel?
Husk på at disse sneglene kan finne på å gå i dvale i flere uker. Da ser de døde ut. Det er når de begynner å lukte at de faktisk er døde
Så de går i dvale sånn helt uten videre?
Kanskje ikke helt uten videre, men i for varmt vann kanskje de beslutter å ta en pause inntil temperaturen blir mere levelig
Jeg antar at butikken du handlet i har air-condition i bygget, så de har sannsynligvis lettere for å kontrollere temperaturen inne og dermed også i akvariene sine. Når sneglen kommer hjem til deg og opplever 30°C, så kanskje det kan være grunnen til at de stryker med eller snurper sammen og stenger seg inne i skallet. I varmeste laget for eplesnegler kanskje?
det er helt vanlig at seglene ligger halvt ute av skallet. de ser døde ut i flere dager, men som sagt tidligere her så er det greit og løfte de opp en geng for dagen og lukte på de, hvis de er døde så lukter de råttent, veldig råttent, ikke mulig og ta feil. Mine snegler har for vane og ligge mange dager halvt åpne. De lukker seg helt bare hvis du har fisk som prøver og nappe i dem.
mona o
Kanskje ikke helt uten videre, men i for varmt vann kanskje de beslutter å ta en pause inntil temperaturen blir mere levelig:-) Jeg antar at butikken du handlet i har air-condition i bygget, så de har sannsynligvis lettere for å kontrollere temperaturen inne og dermed også i akvariene sine. Når sneglen kommer hjem til deg og opplever 30°C, så kanskje det kan være grunnen til at de stryker med eller snurper sammen og stenger seg inne i skallet. I varmeste laget for eplesnegler kanskje?

I dyrebutikken sa de at i det varme været blir det varmt i vannet, så deres vann lå på rundt 29 grader. Sneglene der så ut til å ha det fint.. De sa at de hadde problemer med å holde gullfiskene sine avkjølt, og de brukte en flaske med frossent vann.

Men det var nok litt i varmeste laget ja. Fiskene ser ikke ut til å bry seg, men snegler er nok litt annerledes bygget. Får se hva som skjer når tempen går ned igjen.

det er helt vanlig at seglene ligger halvt ute av skallet. de ser døde ut i flere dager, men som sagt tidligere her så er det greit og løfte de opp en geng for dagen og lukte på de, hvis de er døde så lukter de råttent, veldig råttent, ikke mulig og ta feil. Mine snegler har for vane og ligge mange dager halvt åpne. De lukker seg helt bare hvis du har fisk som prøver og nappe i dem.

Sverddragerne er stadig borti og smaker på sneglen, det har de gjort hele tiden, men ikke forårsaket noe skade heldigvis. Og da hadde jeg seff flyttet sneglen.
Tempen har kommet ned på 28,5 og sneglen kravler rundt som om ingenting har skjedd
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap