Syk reke

Alle rekene mine har vært i mye mer aktivitet enn det de pleier i dag, de fyker rundt i hele karet og sitter knapt i ro.

Ser at den ene reken har blitt helt bøyd, dvs "halen" går nesten rett nedover. Den ble akkurat veltet av en annen reke og ble liggende på ryggen i 5 minutter, virket som den ene reken prøvde og nappe på den mens den lå der.

Hvis det kun er den ene reken som sliter er det greit, men kan dete være en sykdom?

Er snakk om røde krystallreker.

PS: Andre reker sitter stadigvekk oppå ned og pusser/spiser? første jeg tenkte var parring, men om den er døende vil jeg gjerne avlive den så den ikke blir spist levende..
Vet jo ikke om det er det samme som skjer hos deg, men observerte en lignende oppførsel hos amanorekene mine. En av hunnene så ut slik som du beskriver og veltet hele tiden. Samtidig var hannene helt yre og i full fart rundt omkring. Forklaringen kom for en dag da jeg faktisk greide å få med meg at reken med problemer skiftet skall, og hannene var selvfølgelig ivrige etter å pare seg med den. Har forstått det sånn at det gjerne foregår ved skallskiftet.

Har ellers ikke merket at rekene har hatt lignende oppførsel så jeg regner nesten med at det var en liten komplikasjon ved akkurat dette skallskiftet. Eller kanskje det ellers skjer på et slikts tidspunkt på døgnet (les natta) at jeg ikke får det med meg
Støtter Tante Astrids forklaring. Det høres ut som skallskifte. Jeg har også sett at hannene blir ekstra yre av dette. Men det er ikke alltid at et skallskifte går like bra. Det er vel en påkjenning for rekene, tenker jeg.
Hver gang rekene skifter skall, er det et kritiskt punkt i livene deres. De er veldig utsatte for angrep etter skiftet fordi skallene fremdeles er myke.

Det med paringen er interessant, det visste jeg ikke Skal prøve å følge med. Her ser det egentli ut som om de parrer så fort de får sjangsen..:P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap