Jeg kjøpte meg pakistanbotia forrige helg. Hadde allerede en eplesnegle i karet. Spurte på et annet forum og de sa at hvis sneglen var stor nok og botiaene små nok så ville det gå bra. Det gjorde det ikke.
Etter botiaene hadde spist opp alle pestsneglene begynte de å mobbe eplesneglen. Den trakk seg så langt inn i skallet som mulig, men botiaene stakk snuten inn i sprekken mellom lokket og skallet og rev og slet og gravde. Så ikke ut som om de klarte å gjøre noe skade, men eplesneglen ble hvertfall såpass traumatisert at den ikke turte å komme ut av skallet i det hele tatt lenger. Etter at den hadde ligget der i 3 dager uten å røre seg av flekken, kom jeg meg endelig til en dyrebutikk der jeg kjøpte en billig plastbeholder og det minste filteret jeg fant. Sneglen fikk flytte inn dit i går.
Det tok ikke mer enn 20 minutter før den kom ut av skallet og krøp litt rundt. Men den så ut til å slite. Veltet over på siden uten grunn og ville ikke spise. Så trakk den seg inn i skallet igjen og har ikke rørt seg siden i går kveld.
Hvor lenge klarer de seg uten mat? Eller er det bare stress som gjør at den sliter?