Har fått eplesnegler, lever de? blir de spist?

etter 3 dager i posten fikk jeg eplesneglene mine, de er ganske små, vil sverddragene prøve å spise dem?

hvor lang tid tar det vanligvis før de bever seg? ene har knekt en liten del av skallet nede ser det ut som, vokse det ut igjen?
nå ble jeg bekymret for dem, ingen beveger seg og i akvariet nappet sverddragene litt i sneglene.

jeg fant 5 i akvariet som jeg flyttet over til rekebollen min, er det farlig at jeg tok dem rett oppi og ikke hadde dem i pose og lot dem vende seg til endringene?
Snegler må vennes til vannet i karet ditt akkurat slik som fisker må.

Det er mulig de er i sjokk hvis det var en stor forandring i vannverdier for dem. Hvis de er døde henger de ofte halveis ut av skallet, siden muskelen som holder dem inne i skallet slapper av. Reagerer de når fiskene smaker på dem?

Mine sverddragere prøvde seg også på sneglen min, men det så ikke ut til å plage sneglen noe særlig. Det var først da jeg kjøpte botia at den måtte flyttes.
den ene jeg så i akvariet er nå borte, så enten har den gått en tur elelrs så har den blitt angrepet av fiskene, jeg så ancistrusen i det området så håper ikke han har spis på sneglen.

hvor lang tid tar det vanligvis før de våkner? er det bra om jeg varmer opp vannet sakte til 28c?
Du kan godt varme opp vannet, men om det har noe å si for sneglene tviler jeg på. Du må nesten bare vente og se om de overlever.

Det er ikke mange fisker som spiser snegler. Botiaer har spesialisert seg på å suge snegler ut av skallet, de fleste andre fisker spiser dem ikke med mindre du knuser skallet for dem først.

Hvis sneglen er i live så trekker den seg inn i skallet hvis fisker prøver seg, og da er det kun botia eller kulefisker som klarer å spise dem.
Stian S
den ene jeg så i akvariet er nå borte, så enten har den gått en tur elelrs så har den blitt angrepet av fiskene, jeg så ancistrusen i det området så håper ikke han har spis på sneglen. hvor lang tid tar det vanligvis før de våkner? er det bra om jeg varmer opp vannet sakte til 28c?
eplesneglen kan ligge i flere dager før den kommer ut av dvalen. Hvis den er død er det bare å lukte på den så er du ikke i tvil. Sverddragerne er borti og napper litt i sneglene mine også og det er det flere som gjør men sneglene er for snare til at de klarer å spise dem. Så bare la sneglene ligge noen dager så kan det være at de kvikner til vettu. Har du mellom 20- 26 grader er det ikke nødvendig å varme opp vannet.
nå er det 3 som flyter i rekebollen er de døde da?
Ikke nødvendigvis, noen ganger bruker sneglene og ta seg en sveve tur på overflatehinna som er på vannet. Ta dem opp og lukt på dem. Da finner du nok fort ut om dem lever eller ikke.
Psykfallet
Ikke nødvendigvis, noen ganger bruker sneglene og ta seg en [I]sveve[/I] tur på overflatehinna som er på vannet. Ta dem opp og lukt på dem. Da finner du nok fort ut om dem lever eller ikke.

lukter de stygt selv når de er ferskdøde?
Hehe, ferskdøde...

Mja, vil tro dem ikke lukter like sterkt, men da mine døde tok det ikke lange tia før det begynte og lukte død og pine fra dem.
Psykfallet
Hehe, [I]ferskdøde[/I]... Mja, vil tro dem ikke lukter like sterkt, men da mine døde tok det ikke lange tia før det begynte og lukte død og pine fra dem.

har du noen nå?

nå vet ejg garantert at en av de som fløt er død for den er ute av skallet og blir spist av noen reker. skal jeg la rekene spise skrotten eller bør den fjernes?
Du bør fjerne den, er ei stor nitritt bombe for karet.

Har ingen selv, nå lenger.
Psykfallet
Du bør fjerne den, er ei stor nitritt bombe for karet. Har ingen selv, nå lenger.

finner den ikke nå, er for liten. jeg sitter igjen med et tomt snegleskall, 1 synslig snegle, og 3 som er borte.
Var de veldig små de sneglene du kjøpte ettersom du ikke kan finne de? Er det mange gjemmeplasser i karet for dem kanskje. Fjern de med en gang hvis de er døde.
Heidi Ingdal
Var de veldig små de sneglene du kjøpte ettersom du ikke kan finne de? Er det mange gjemmeplasser i karet for dem kanskje. Fjern de med en gang hvis de er døde.

ganske små, som softgunkuler. blir nesten umulig å finne.
Ikke kjøp snegler som er under enhalv cm, det er på grensa det også. De bør være en cm+ størrelse når du kjøper de, hvis du da ikke har valgt å kjøpe de så små selv da. De er sterkere dess større de er. Men uansett lykke til med noen fantastiske dyr.
Tilfeldig bekjentskap
© kjell begby
Reklame for plussmedlemskap