- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Antall sandsnegler i akvarium
Antall sandsnegler i akvarium
Postet 08.03.08 kl 19:04
Postet 08.03.08 kl 19:12
Postet 08.03.08 kl 19:16
Postet 08.03.08 kl 19:19
KennymannHehe ok. Kan tenke meg det ja:) Men er det mange typer av sandsnegler eller er det bare 1? I såfall hvem er mest vanlig i akvarium?
Vet ikke hva som er mest vanlig, men Malaysisk sandsnegl - form som et kremmerhus omtrent- holder seg mye nede i sanden og gjør nytte for seg.
Det finnes mange andre sorter, sjekk basen eller google.
Postet 08.03.08 kl 19:19
Postet 08.03.08 kl 19:22
Postet 08.03.08 kl 19:30
Postet 08.03.08 kl 19:50
Postet 09.03.08 kl 06:47
Postet 09.03.08 kl 10:56
Sandsnegler er ekstremt harde i skallet, og lever mesteparten av tiden såpass dypt i sanda, at botiaer med normal størrelse, skjelden er en stor fare for å utrydde bestanden.
Starter du med f.eks 50 sandsnegler, er det stor sjangs for at en stor del av disse klarer å unngå botiaene, og vil formere seg slik stort sett bare sandsnegler gjør
Jeg har selv hatt mine botiaer i samme kar som jeg nå har sandsneglene, og kan egentlig ikke si at jeg verken så særlig med tomme skall, eller reduksjon i priduksjonen av snegler.
Starter du med f.eks 50 sandsnegler, er det stor sjangs for at en stor del av disse klarer å unngå botiaene, og vil formere seg slik stort sett bare sandsnegler gjør
Jeg har selv hatt mine botiaer i samme kar som jeg nå har sandsneglene, og kan egentlig ikke si at jeg verken så særlig med tomme skall, eller reduksjon i priduksjonen av snegler.
Postet 09.03.08 kl 11:31
jeg mener da jeg har hørt at sandsneglene er så hardføre at de kan klare seg igjennom tarmsystemet til en fisk, men med botiaen vet jeg faktisk ikke, for disse suger vel sneglen ut av skallet, og da blir det litt annerledes, men så lenge de gjemmer seg i sanda så burde det gå greit, de formerer seg utrolig fort, så botiaene kan faktisk hjelpe deg med å holde bestanden nede.
Postet 09.03.08 kl 11:44
Postet 09.03.08 kl 15:19
Endret: 09.03.08 kl 15:21
Postet 09.03.08 kl 19:13
Å måtte tømme et allerede oppsatt akvarie bare for å få montert varmekabler hadde jeg ikke giddet. Det må jo gjøres når akvariet er helt tomt og rent.
Gå for sandsnegler du. Det holder lenge å starte med 10. De vil formere seg som kaniner, litt avhengig av mat-tilgangen. Du vil antageligvis merke at sneglene formerer seg kjappere enn botiaene eventuelt vil klare å spise dem.
Hvis de gjør det da, noen knep må i så fall læres først fordi de ikke kan spise sandsnegler på samme vis som vanlige pestsnegler. Skallet er for hardt.
Til forskjell fra varmekablene vil sandsneglene holde akvariet helt fritt for matrester og råtne planterester. De spiser alt som er teoretisk mulig å spise Inkl. døde fisk. De forsvinner i løpet av en halvtime. En død fisk som ligger på sanden, samler horder av sandsnegler under seg i løpet av minutter. Litt etterpå er den døde fisken borte, dratt ned under sanden for å bli spist i fred av sneglene. De er effektive renholdsarbeidere, det er sikkert.... men jeg synes det blir så uhorvelig mange av dem!
Gå for sandsnegler du. Det holder lenge å starte med 10. De vil formere seg som kaniner, litt avhengig av mat-tilgangen. Du vil antageligvis merke at sneglene formerer seg kjappere enn botiaene eventuelt vil klare å spise dem.
Hvis de gjør det da, noen knep må i så fall læres først fordi de ikke kan spise sandsnegler på samme vis som vanlige pestsnegler. Skallet er for hardt.
Til forskjell fra varmekablene vil sandsneglene holde akvariet helt fritt for matrester og råtne planterester. De spiser alt som er teoretisk mulig å spise Inkl. døde fisk. De forsvinner i løpet av en halvtime. En død fisk som ligger på sanden, samler horder av sandsnegler under seg i løpet av minutter. Litt etterpå er den døde fisken borte, dratt ned under sanden for å bli spist i fred av sneglene. De er effektive renholdsarbeidere, det er sikkert.... men jeg synes det blir så uhorvelig mange av dem!
Postet 09.03.08 kl 20:52
Postet 09.03.08 kl 20:57
Jo, hvis du likevel hadde planer om å tømme karet for å bytte bunnlag, så er det jo greit Jeg ville bare ikke gjort det om hensikten KUN var for å få lagt varmekablene
Sandsnegler får du skittbillig her i Annonseforumet (rubrikk). Om det ikke allerede står annonser der med sandsnegler til salgs, så lag en egen "Ønskes kjøpt". Du får sikkert tilbakemelding i løpet av minutter (for har man først sandsnegler, så har man mange...!)
Betal maks en krone stykket.... de er ikke verdt mer, synes jeg. Men ofte vil nok folk ha litt betalt for bryderiet det er å plukke dem ut for hånd av akvariet, en etter en, også.
Sandsnegler får du skittbillig her i Annonseforumet (rubrikk). Om det ikke allerede står annonser der med sandsnegler til salgs, så lag en egen "Ønskes kjøpt". Du får sikkert tilbakemelding i løpet av minutter (for har man først sandsnegler, så har man mange...!)
Betal maks en krone stykket.... de er ikke verdt mer, synes jeg. Men ofte vil nok folk ha litt betalt for bryderiet det er å plukke dem ut for hånd av akvariet, en etter en, også.
Postet 09.03.08 kl 21:00
Endret: 09.03.08 kl 21:01
Postet 09.03.08 kl 21:16
Postet 09.03.08 kl 21:23
Postet 09.03.08 kl 21:39