Problemer med snegler

Hei!

For en måned siden døde alle Klovnebotiane mine grunnet hvitprikk og nå er sneglene tilbake for alvor igjen. Sneglene i akvariet mitt er flatklemte og fargeløse/hvite og er en pest og en plage. Jeg har prøvd med Molluzin fra waterlife, men det virker som om de er resistente mot dette medikamentet. Jeg fjerner snegler fra akvariet hver dag og begynner å bli ganske lei.

Noen som har hatt lignende problem og har en løsning på dette?

Blir veldig takknemlig for svar og hjelp.

Med vennlig hilsen Birgitte
Skvis de mot glasset. Snacks for fisk
Birgitte
Hei! For en måned siden døde alle Klovnebotiane mine grunnet hvitprikk og nå er sneglene tilbake for alvor igjen. Sneglene i akvariet mitt er flatklemte og fargeløse/hvite og er en pest og en plage. Jeg har prøvd med Molluzin fra waterlife, men det virker som om de er resistente mot dette medikamentet. Jeg fjerner snegler fra akvariet hver dag og begynner å bli ganske lei. Noen som har hatt lignende problem og har en løsning på dette? Blir veldig takknemlig for svar og hjelp. Med vennlig hilsen Birgitte

Praktbotia
Praktbotia er garantert mest effektivt. Du kan også skaffe deg noen eplesnegler. Disse spiser eggene til pestsneglene og reduserer bestanden ganske effektivt. (Noen mener at Elesnegler ikke hjelper, men hos meg hadde det stor effekt i løpet av et par dager)
tender
Praktbotia er garantert mest effektivt. Du kan også skaffe deg noen eplesnegler. Disse spiser eggene til pestsneglene og reduserer bestanden ganske effektivt. (Noen mener at Elesnegler ikke hjelper, men hos meg hadde det stor effekt i løpet av et par dager)

Jeg får en gjeng praktbotia på torsdag.. Så lurer på hvordan mine eplesnegler i 312-literen vil takle det.. Eller... for å si det på en annen måte; er spent på hvor stor sannsynlighet det er for at praktbotiaen ser på eplesneglene som snacks eller ikke...
Det finnes blandet erfaring med den kombinasjonen. Avhenger litt av strls på Praktbotiaen, men jeg vil anta at Eplesneglene dine går en utrygg tid i møte. Hos noen har det gått ok, mens andre har sett at eplesneglen blir fortært - SAKTE... Generellt bør man ikke ha Botia i kar med snegler man ønsker å beholde
tender
Det finnes blandet erfaring med den kombinasjonen. Avhenger litt av strls på Praktbotiaen, men jeg vil anta at Eplesneglene dine går en utrygg tid i møte. Hos noen har det gått ok, mens andre har sett at eplesneglen blir fortært - SAKTE... Generellt bør man ikke ha Botia i kar med snegler man ønsker å beholde

Pr nå så har jeg 200+ snegler i alt fra 1mm størrelse og opp til de to foreldrene som er på 5-6cm...
De sneglene som går i det karet er stort sett i størrelse 1,5cm+
Praktbotiaene er ifra 5 til 10cm.... Så relativt store...

...men litt svinn i store bedrifter må man da vel alltids regne med?
Christian80
...men litt svinn i store bedrifter må man da vel alltids regne med?

Her kan du regne med voldsomt svinn, Men det er jo bare å følge med. Botiaene går lynkjapt til verks
pass på hos meg tokk praktbotiane de største sneglene
hehehe... Det er sånt som skjer..
Men har solgt/byttet vekk en del av de.. Skal på fisketur på torsdag og fiske ut en drøss
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap