- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Reker i 20 liter
Reker i 20 liter
Heisann!
Har fått rekedilla, men plassen er det sparsomt med her. Kunne tenke meg flere typer enn bare kirsebærreker, men vil helst ikke ha de sammen i tilfelle de blander seg. Tenker først og fremst på røde krystallreker.
Så så jeg denne. Er det noen som har erfaring med disse?
Ca 20 liter, med liten varmekolbe... kan forresten denne gå greit?
Som filter tenker jeg luftpumpe med en slik eller noe i samme stilen.
Lurer litt på hvor godt innsyn det er.. vil jo gjerne kunne sitte og beundre disse skapningene også. Vil dette være greit til en gruppe krystallreker, eller bør de ha noe større, evt. et mer tradisjonelt akvarie?
Hadde blitt glad for alle synspunkter
Har fått rekedilla, men plassen er det sparsomt med her. Kunne tenke meg flere typer enn bare kirsebærreker, men vil helst ikke ha de sammen i tilfelle de blander seg. Tenker først og fremst på røde krystallreker.
Så så jeg denne. Er det noen som har erfaring med disse?
Ca 20 liter, med liten varmekolbe... kan forresten denne gå greit?
Som filter tenker jeg luftpumpe med en slik eller noe i samme stilen.
Lurer litt på hvor godt innsyn det er.. vil jo gjerne kunne sitte og beundre disse skapningene også. Vil dette være greit til en gruppe krystallreker, eller bør de ha noe større, evt. et mer tradisjonelt akvarie?
Hadde blitt glad for alle synspunkter
Postet 27.03.08 kl 21:18
Hvis karet skal stå i normal romtemperatur trenger du ikke varmekolbe. Mine "kjøkkenreker" trives utmerket uten Tror du kan få til et kjempefint rekekar i et sånt plastkar. Noen av disse karene er litt "røykfarget", men om du får tak i et som er av klar plast får du bra innsyn. Lettere å se gjennom plast enn glass, ofte. Blir visstnok mindre brytning, eller noe sånt. Min optiker-søster har prøvd å forklare meg det, men det ble nå så som så med forståelsen av foredraget, det skal jeg villig innrømme.. Forstår det sånn at du allerede har reker, så skal ikke gi deg noe foredrag om innkjøring av filter etc.. Kos deg med rekene, de er kjempefascinerende!
Postet 27.03.08 kl 23:18
Jippi!
tusen takk for svar Jepp, har kirsebærreker i et mer tradisjonelt 30 liters akvarie, og kan nå stolt kalle meg reke-bestemor
Disse skapningene facinerer meg voldsomt, så jeg har lyst til å utvide kolleksjonen litt. Så passer det jo bra at de ikke trenger 500 liter med vann!
Da blir det nok å kjøpe et sånt lite kar. Skal undersøke mer om det filteret jeg linket til vil holde (inkludert et par vannbytter i uka), om jeg kan eller bør modifisere det for å øke filterkapasitet (blåsvamp).. slike ting.
Går ut fra at det er mulig å kickstarte et slikt filter på lik linje med andre filter? Har gjort dette med andre filter før, med stort hell, men det er første gang jeg skal ha et luftdrevet filter. burde kanskje spørre på teknisk om dette og ikke her hehe.
tusen takk for svar Jepp, har kirsebærreker i et mer tradisjonelt 30 liters akvarie, og kan nå stolt kalle meg reke-bestemor
Disse skapningene facinerer meg voldsomt, så jeg har lyst til å utvide kolleksjonen litt. Så passer det jo bra at de ikke trenger 500 liter med vann!
Da blir det nok å kjøpe et sånt lite kar. Skal undersøke mer om det filteret jeg linket til vil holde (inkludert et par vannbytter i uka), om jeg kan eller bør modifisere det for å øke filterkapasitet (blåsvamp).. slike ting.
Går ut fra at det er mulig å kickstarte et slikt filter på lik linje med andre filter? Har gjort dette med andre filter før, med stort hell, men det er første gang jeg skal ha et luftdrevet filter. burde kanskje spørre på teknisk om dette og ikke her hehe.
Postet 28.03.08 kl 00:36
Joda, det gå an å kickstarte luftdrevne filter også, det er samme mekansimen som er ute og går, mht til nitrittsyklus osv. Men; reker må ha et veldig godt innkjørt filter, sett i forhold til de fleste fisk, så jeg beregner gjerne en uke eller to ekstra innkjøring. Dvs at selv med kickstart så kan det være lurt å vente en ukes tid, eller to, etter oppstarten. Mat filteret forsiktig, slik at det opparbeider seg en god og effektiv gjeng arbeidere og; jeg ville uten å nøle skiftet ut vatten med blåsvamp! En fin en, tilogmed. Reker eeeelsker å gå og beite på innkjørt svamp, så det er fint å ha en masse "digg" som sitter fast i den.
Postet 28.03.08 kl 07:48
Endret: 28.03.08 kl 07:50
Tusen takk for gode svar! Da blir det mitt første luftedrevne filter - med modifisering. Skal la det stå en god stund etter kickstart, det har jeg også gjort med andre filter. Regner heller ikke med at jeg får tak i krystallreker med det første, og når de først kommer vil jeg ikke miste de pga utålmodighet!
Har bare grov blåsvamp, men vet de har klosser av fin båsvamp på den lokale dyrebutikken. Det holder nok ettersom filteret ikke er så stort.
Da blir det å teste om skrivebordet mitt holder dette karet, hadde vært flott om de kunne holde meg med selskap her jeg sitter
Har bare grov blåsvamp, men vet de har klosser av fin båsvamp på den lokale dyrebutikken. Det holder nok ettersom filteret ikke er så stort.
Da blir det å teste om skrivebordet mitt holder dette karet, hadde vært flott om de kunne holde meg med selskap her jeg sitter
Postet 28.03.08 kl 10:32