Hvilken reke? (macrobrachium ?)

...Har to reker rekende (Hah, den hadde du nok ikke hørt før), begge innkjøpt som Indisk Kloreke, men når en har en stille stund foran akvariet så begynner man å tenke, og da er jo ikke veien lang til et innlegg her inne...

...Så, rekene har ikke de "klassiske" kjennetegnene (det vil si at de ikke ligner helt 100% på de i databasen her) og er litt slappe når det gjelder sneglespising (om de spiser noen i det hele tatt), den ene er litt dagaktiv, den andre ser vi kun en sjelden gang...De ser ut til å trives, i den grad man kan "lese" reker, og de skifter skall begge to...Utfra dette er det vel ikke veldig lett å gjette hvilken reke det er så her kommer bildet:
[External Image]

...Har også kikket på M. Idae som en mulig kandidat, men er som sagt veldig usikker...
Kanskje en indisk kloreke?
...Jo, hadde den hatt de lyse ringene i leddene som man ser på bildene til Macrobrachium assamensis så hadde jeg ikke vært i tvil, men de voksne(?) bildene, der de ikke har fullt så klare markeringer, er liksom litt ukjente, de har bl.a. ikke så hvite klør som de mine...Bare derfor jeg er "nødt" til å spørre...
Ligner veldig på mine assamensis. Hos meg varierer de i farge fra rustrød til brun til nesten helt gjennomsiktig. Ringene i leddene blir svakere med alderen
...To mot én, så jeg gir meg...Da takker jeg begge to for svar, og kaster mistankene mine...De er fine reker begge to, og er svært underholdene de gangene de viser seg...Muligens de er godt nok fødd til ikke å bry seg om snegler, de har bare vist sporadisk og middels interesse for fisk og yngel også...

...Uansett! Takker begge to for å berolige meg, så får jeg prøve å vekke litt jaktinstinkt hos disse to...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap