- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hvordan fjerne sandsnegler?
Hvordan fjerne sandsnegler?
Postet 05.04.08 kl 20:22
Postet 05.04.08 kl 23:47
Postet 05.04.08 kl 23:55
jeg fjernet innredningen i karet,tok en håv, fylte den med sand(og masse snegler), og silte sanden. Sneglene ble igjen i håven,så de gikk til do draugen. Sånn holdt jeg på til alle var vekke. Kom aldri igjen..
Men dette forutsetter jo at du har biltema sand eller annen småkornet sand som går gjennom håven.
Men dette forutsetter jo at du har biltema sand eller annen småkornet sand som går gjennom håven.
Postet 06.04.08 kl 00:17
Postet 06.04.08 kl 00:27
Postet 06.04.08 kl 00:47
Å bli kvitt sandsnegler er et større problem, på lik linje med pestsnegler (jeg ser på sandsnegler som pestsnegler, for å være ærlig).
Det eneste som har fungert hos meg var faktisk en større runde med medisinering. Jeg er ikke sikker på om det var Flubenolen eller Esha-medisinene som tok dem hos meg, men døde gjorde de ihvertfall (takk og pris). Ulempen med dette, er at det da blir liggende å råtne en haug med døde snegler i akvariet, og det er en nitrittbombe man ikke vil ha. Det er derfor noe jeg absolutt ikke vil anbefale.
Jeg vet faktisk ingen annen metode å bli kvitt dem på. Skal man bli 100 % kvitt dem, må man få tak i dem alle, og det er omtrent plent umulig. Og det skal ikke mer enn at det er en snegle igjen, før du har en haug av dem igjen.
Jeg vet jeg ikke er særlig oppmuntrende, men det er den grimme sannhet.
Det eneste som har fungert hos meg var faktisk en større runde med medisinering. Jeg er ikke sikker på om det var Flubenolen eller Esha-medisinene som tok dem hos meg, men døde gjorde de ihvertfall (takk og pris). Ulempen med dette, er at det da blir liggende å råtne en haug med døde snegler i akvariet, og det er en nitrittbombe man ikke vil ha. Det er derfor noe jeg absolutt ikke vil anbefale.
Jeg vet faktisk ingen annen metode å bli kvitt dem på. Skal man bli 100 % kvitt dem, må man få tak i dem alle, og det er omtrent plent umulig. Og det skal ikke mer enn at det er en snegle igjen, før du har en haug av dem igjen.
Jeg vet jeg ikke er særlig oppmuntrende, men det er den grimme sannhet.
Postet 06.04.08 kl 00:48
Postet 06.04.08 kl 00:50
Postet 06.04.08 kl 00:53
Endret: 06.04.08 kl 00:54
badatDu blir ikke kvitt sandsnegler med mindre du kaster alt sand og koker alle innredninger i karet, inkludert filter. Med andre ord "back to the begynning".
Sannhet med store modifikasjoner... I Botia-karet mitt var det fullt av sandsnegler før Botiaene ankom. Ingen snegle-problemer der igården nå.
Postet 06.04.08 kl 00:57
Jeg må innrømme at jeg ikke har forsøkt botia-løsningen selv. Jeg kjøpte botiaer for at de skulle rydde opp i snegleproblemet for meg, men jeg greide altså å ta livet av sneglene før botiaene ble sluppet ut av karantenekaret. Forøvrig er ikke alltid praktbotia alltid løsningen. De blir ganske store, og krever god plass. Det finnes mange andre botiaarter å velge imellom.
Postet 06.04.08 kl 01:22
Inger AnneForøvrig er ikke alltid praktbotia alltid løsningen. De blir ganske store, og krever god plass. Det finnes mange andre botiaarter å velge imellom.
Som jeg skrev i min første post; Anskaffelse av Botia kun for å utrydde snegler er en dårlig idè. Det er nok kun Praktbotia som kan løse et sandsnegleproblem. De øvrige er litt for små. Min andre post var en kommentar til at eneste løsning for å bli kvitt sandsnegler var å tømme karet og koke alt.
OT; Inger Anne: Hvorfor vil du bli KVITT snegler? Du driver jo med kulefisk
Postet 06.04.08 kl 01:28
Endret: 06.04.08 kl 01:29
Snegler...
En 5-6 litt store (+5cm) skunk botia kan nok hjelpe deg... De blir ikke så store og er som regel veldig snille og greie å ha med å gjøre. Veldig gode snegle spisere og tar også sandsnegler... Får du ikke tak i store skunk nå vil de jo spise de minste sneglene og dermed vokse seg fort store for å ta storebrødrene Er bilde og beskrivelse i fiskebasen... Husk at de bør ha egen mat når sneglene er borte, hvis du ikke har annen bunnfisk da...
Lykke til
Lykke til
Postet 06.04.08 kl 02:02
Skunk-Botia regnes for å være av de mere aggresive botia-artene. Har 5 selv og de er noen hissige j....! Men som det sies på loaches.com (les her om Skunk-Botia) og andre fiskebaser: Det er store individuelle forskjeller så man KAN være heldig. Vil dog ikke anbefale dette som en generell løsning mot sandsnegler.
Postet 06.04.08 kl 02:15
Endret: 06.04.08 kl 02:25
;-)
Tender: Har med oppdragelsen å gjøre det vet du hehe
Ut ifra tråden kommer det bare fram at han har guppy... må jo selvsagt se ann hva annet som er i dette karet og hvor stort karet er... Er det en 30 liter ville jeg nok tatt jobben med å ta ut sanden.. Er det ett mellom kar uten masse annen bunnfisk som den kan krangle med ville vel jeg gått for skunken ja... Og er det ett stort kar ville jeg valgt praktbotia
Hva ville du valgt?
Ut ifra tråden kommer det bare fram at han har guppy... må jo selvsagt se ann hva annet som er i dette karet og hvor stort karet er... Er det en 30 liter ville jeg nok tatt jobben med å ta ut sanden.. Er det ett mellom kar uten masse annen bunnfisk som den kan krangle med ville vel jeg gått for skunken ja... Og er det ett stort kar ville jeg valgt praktbotia
Hva ville du valgt?
Postet 06.04.08 kl 02:28
Hvis du leser tråden jeg linket til vil du se at Guppy er prøvd med Skunk. Guppyen var finneløs etter noen få timer.
Hva ville jeg valgt? Skunk eller Prakt? Ingen av delene! Botia bør ikke anskaffes utelukkende for å utrydde snegler. De er ganske krevende fisk og lever alt for ofte under lite optimale forhold, nettopp av den grunn.
Hva ville jeg valgt? Skunk eller Prakt? Ingen av delene! Botia bør ikke anskaffes utelukkende for å utrydde snegler. De er ganske krevende fisk og lever alt for ofte under lite optimale forhold, nettopp av den grunn.
Postet 06.04.08 kl 02:36
Tender, det er sandsnegler jeg hater intenst, og de kan man ikke gi til kulefisker. Andre pestsnegler, derimot, er velkomne hos meg (og kulene mine).
Min første innskytelse til denne tråden var å svare: plukk ut sandsneglene, legg dem på gulvet og hopp opp og ned på dem mens du roper: "jeg hater dere, hater dere, hater dere!"
Min første innskytelse til denne tråden var å svare: plukk ut sandsneglene, legg dem på gulvet og hopp opp og ned på dem mens du roper: "jeg hater dere, hater dere, hater dere!"
Postet 06.04.08 kl 02:44
Postet 06.04.08 kl 02:47
Jepp leste det... men den personen hadde da også bare 2 stk, de bør være flere for å være mer opptatte med seg selv og sin egen rang...
Sorry sto hvor stort det var... Ett annet hensyn å ta er hvordan innredningen er, om de har huler/stener og godt med planter...
Man kan jo også vurdere å flytte guppyene eller vurdere om man vil ha dem eller snegler
Men jeg spør igjen... hva ville du gjort for å få vekk sneglene? hehe
Godt jeg ikke er alene om å sitte her på natten
Sorry sto hvor stort det var... Ett annet hensyn å ta er hvordan innredningen er, om de har huler/stener og godt med planter...
Man kan jo også vurdere å flytte guppyene eller vurdere om man vil ha dem eller snegler
Men jeg spør igjen... hva ville du gjort for å få vekk sneglene? hehe
Godt jeg ikke er alene om å sitte her på natten
Postet 06.04.08 kl 02:50
Endret: 06.04.08 kl 03:08
Anemen den personen hadde da også bare 2 stk, de bør være flere for å være mer opptatte med seg selv og sin egen rang Men jeg spør igjen... hva ville du gjort for å få vekk sneglene? hehe
Men jeg har 5, i en 152l. Det første de gjorde når de svømte ut av posen var å jage samtlige andre innbyggere i karet. Men det er unødvendig å diskutere dette. (fakta - i flere forskjellige forum - taler for seg selv) Som sagt før; Det kan gå bra, men det er en unødvendig risk å ta - i dette tilfellet - da skunkene regnes for å være av de mest aggresive.
Hva ville jeg gjort; Ingenting for eget vedkommende. Snegler er noe jeg trenger masse av! I trådstarters tilfelle; fulgt rådet om å tømme karet og starte på nytt. (om fullstendig utryddelse er målet.)
Postet 06.04.08 kl 03:02