- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Reker, innfanging og sending
Reker, innfanging og sending
Jeg begynner nå å få en del kirsebærreker i 250l karet mitt - etterhvert nå som disse vokser til, og de eldre individene yngler enda mer, ser jeg meg nødt til å selge unna litt. Ikke nok med det så har også humlerekene i 85l sluppet noe unger
Finnes det noen lett måte å fange disse inn på (uten å bruke håv)
Og hvordan kan man sende disse til kjøper via posten, på lettest mulig måte?
Håper på noen gode svar
Finnes det noen lett måte å fange disse inn på (uten å bruke håv)
Og hvordan kan man sende disse til kjøper via posten, på lettest mulig måte?
Håper på noen gode svar
Postet 09.04.08 kl 22:25
Postet 09.04.08 kl 22:30
Du kan jo bruke flaskemetoden i en forminsket utgave, bær ikke være altfor mye arbeid og med amt inni der er du sikret å fange inn så godt som alle rekene.
Da jeg fikk reker var disse i en litersflaske, med ca 1/2 vann, oppi flasken lå det 2 små biter med blåsvamp så rekene hadde noe å klamre seg fast til. Flasken var pakket i avispapir og boblelast, og lå in en pose som var fylt opp med makuleringspapir. dette var midt på vinteren så det var også en såkalt "heatpack" der. Alle 15 rekene overlevde etter 3 dagers postgang, med nesten 10 minusgrader ute.
Du bør visst heller ikke mate rekene de siste dagene før de sendes og hvertfall ikke noe i flasken, da driter de mye og søpler til det lille vannet de har. Kan jo fange de og ha de i en yngelkasse eller noe sånn de siste dagene før sending..
Da jeg fikk reker var disse i en litersflaske, med ca 1/2 vann, oppi flasken lå det 2 små biter med blåsvamp så rekene hadde noe å klamre seg fast til. Flasken var pakket i avispapir og boblelast, og lå in en pose som var fylt opp med makuleringspapir. dette var midt på vinteren så det var også en såkalt "heatpack" der. Alle 15 rekene overlevde etter 3 dagers postgang, med nesten 10 minusgrader ute.
Du bør visst heller ikke mate rekene de siste dagene før de sendes og hvertfall ikke noe i flasken, da driter de mye og søpler til det lille vannet de har. Kan jo fange de og ha de i en yngelkasse eller noe sånn de siste dagene før sending..
Postet 09.04.08 kl 22:46
Postet 09.04.08 kl 23:35
Postet 09.04.08 kl 23:38
Postet 09.04.08 kl 23:54
Godt svar - lære de å hoppe
Håv er en mulighet, men derfor jeg spurte var for å unngå å bruke håven. For å stresse fisken i karet på minst mulig måte - rekene går ikke i rent artskar, men i 250l sammens med masse annet.
Men finnes det ingen annen grei mulighet - må jeg bruke håven. Skal prøve "flaske-metoden" (får heller følge nøye med).
Takker alle sammen for svar og innspill.
Håv er en mulighet, men derfor jeg spurte var for å unngå å bruke håven. For å stresse fisken i karet på minst mulig måte - rekene går ikke i rent artskar, men i 250l sammens med masse annet.
Men finnes det ingen annen grei mulighet - må jeg bruke håven. Skal prøve "flaske-metoden" (får heller følge nøye med).
Takker alle sammen for svar og innspill.
Postet 10.04.08 kl 21:49
Postet 13.04.08 kl 20:48