Krabber/reker medesinering? Hjelp ønskes.

Jeg har fått Prikke syke på noen a mine tetraer, og har hatt i medesin i akvariet.
Men jeg har flere krabber oppi der, tåler de slik medesin???!
trenger noe hjelp fort, slik at jeg evt kan ta de ut fra der.
Mener a å ha lest noe om at reker ikke tåler d, men krabbe??? (MALAWI)
Det kommer jo helt an på hvilken medisin det er snakk om.
jeg har brukt en medesin som hetter generaltonic!
Men jeg tok ingen sjanser, så jeg flyttet ut krabbene før jeg hadde i medesinen..
Er ikke så farlig om d er noen fisker som stryker med, men myyye verre med krabbene, de er jo ikkje så lett å få kjøpt nye..
Jeg aner ikke hvordan det er med krabber og medisin...

Men uansett - jeg tror ikke generaltonic hjelper mot prikkesyke.
Om jeg ikke tar feil så er den medisinen helt ubrukelig mot hvitprikk. Den er mer beregnet for bakterielle infeksjoner og ikke parasitter. Råder deg til å skifte en god del vann, helst filtrere over aktivt kull et døgn og så medisinere med riktig medisin mot hvitprikk, feks esha exit (fås nesten bare på nettbutikker).
jeg er ikke helt sikker på om d er hvite prikker, for d ser ut som små ormer under huden å¨noen av tetraene, mens på to andre ser d ut til å være prikker..
Det står at den virker mot parasitter, å det hvite prikker er vell en parasitt på fisken....?
Når du sa generaltonic regnet jeg med at du mente denne medisinen?

Du burde finne ut helt sikkert hva som feiler fiskene dine før du bestemmer deg for hvilken medisin du bruker. Medisinering tar på, og dersom den i tillegg er feil og ikke vil virke blir det enda tøffere på fisken som må gjennom en ny runde medisin i løpet av kort tid

Har du tittet i sykdomsartikkelen og sett om du finner noe som passer med de symptomene dine fisk har?

Eventuelt se om du greier å ta noen bilder av de syke fiskene og se om noen finner ut hva det er (dersom du ikke finner noe i artikkelen)
General Tonic kan ha lett effekt mot enkelte parasitter, men vil i de fleste tilfeller kun ha en forbigående effekt - om den har effekt i det hele tatt.

General Tonic er søppel på flaske. Det eneste du har oppnådd, er å svekke\ drepe filterbakteriene her

Fenomenet du beskiver som "Orm under huden" vil om det er det jeg mistenker at det er (rundorm, spoleorm eller lignende), kreve en ganske annerledes behandling, med spesielle medisiner, som "dacty mor"(2,5* oppgitt dossering), "JBL Gyrodol"(8ml medisin pr 100L vann), "Sera Tremazol"(1ml pr 15L vann)

Alle disse medisinene inneholder samme virkestoff(Praziquantel), men i ulik styrke.
Dette burde ta parasittene, men det er mulig at du også må kjøre en kur med noe som inneholder metronodazol (f.eks flagyl).

Om du greier å ta noen gode bilder av problemet, er dette av svært stor betydning for å kunne stille en så korrekt diagnose som overhodet mulig.

NB: Alle medisinene som her er nevnt, skal være trygge å bruke selv om du nylig har medisinert med General Tonic.
Ett delvannsbytte på 50% i forkant av ny medisinering er ikke å forrakte.
rekene våres overlevde medisinering av dacty mor, om det er til noe hjelp=) så ikke ut til at dem hadde noe problemer med det
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap