- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Min første eplesnegle
Min første eplesnegle
Hei
Jeg har akkurat kjøpt meg eple snegle for førstegang, veldig facinerende dyr
Men jeg ønsker tips og råd ang denne..
Jeg er litt usikker på hav som er normal atferd blandt snegler, min ser ut som å være mye inne i skallet sitt, er det normalt?
Den forflytter seg stadig rundt om i akvariet da.
Håper det er noen erfarne snegle eiere som vil hjelpe meg
Jeg har akkurat kjøpt meg eple snegle for førstegang, veldig facinerende dyr
Men jeg ønsker tips og råd ang denne..
Jeg er litt usikker på hav som er normal atferd blandt snegler, min ser ut som å være mye inne i skallet sitt, er det normalt?
Den forflytter seg stadig rundt om i akvariet da.
Håper det er noen erfarne snegle eiere som vil hjelpe meg
Postet 13.04.08 kl 13:21
Jeg har ikke hatt eplesnegler mer enn en drøy måned eller så og er helt enig med deg at det er fascinerende vesner.
Iom at du nettopp har kjøpt de så ville jeg ikke vært for bekymret om den holder seg litt inni skallet sitt.
Se forøvrig http://www.applesnail.net/ - en flott side med mye info om eplesnegler.
Iom at du nettopp har kjøpt de så ville jeg ikke vært for bekymret om den holder seg litt inni skallet sitt.
Se forøvrig http://www.applesnail.net/ - en flott side med mye info om eplesnegler.
Postet 13.04.08 kl 15:58
Postet 13.04.08 kl 17:26
Hvis du har andre fisker i karet ditt som napper borti snegla så vil den holde mest mulig av kroppen inne i skallet. Den kan også ligge innetrukket i skallet i flere dager uten at det er noe galt med det. Så lenge den forflytter seg og du ser den spiser osv så trenger du ikke å være bekymret. Jeg er nøye på at ph ligger på 7 og ikke under og at gh er på 10-14, dette er for at skallet deres ikke skal tæres opp. De trenger masse kalsium og jeg forer de med spinat, agurk, novo prawn og novo crabs. Dette er for som inneholder mye kalsium og som er godt for skallet deres. Sikkert andre forsorter som er bra også. Ellers så spiser de forrester , alger, døde planter osv. Veldig nyttige renholdsarbeidere i et akvarium. Så lenge du ser den spiser, vokser og trives så kan du ta det helt med ro. Har du høy temperatur i karet jo mer aktiv vil den være. Jeg har 26 grader og de ræser rundt hele tiden. Plutselig kan de bare ligge i vannskorpa eller på bunnen i flere dager. Dette er normalt. Er du i tvil så lukt på den. Lukter det ingenting er den i live. Lykke til med et fantastisk moro dyr.
Postet 13.04.08 kl 19:11
Postet 13.04.08 kl 21:15
Tro meg, når den er død da VET du det på lukten. Hvis de ligger å "dupper" i overflaten kan de også ha problemer. Men en liten tur fra butikken er stort sett ikke noe problem for disse sneglene. Jeg sender snegler i posten og de klarer seg utrolig godt selv om de er små. De bruker gjerne litt tid på å vende seg til et nytt kar, og den ene blå sneglen min driver å graver seg ned tidvis og kan være der ganske lenge før den er tilbake ved første syn av en rosenkål.
Postet 13.04.08 kl 21:33