Reker og fisk

Holder på å sjekke litt fiskesammensetninger og slikt så jeg unngår impulsfella for evig tid heretter.

Ser at en del har små reker (kirsebær eller CRS) sammen med galaxyrasbora og/eller moskito-rasbora.

Er det kun voksne reker som kommer fra dette samboerskapet med helsa i behold? Eller kan man, ved hjelp av en GOD del mose, kunne forvente at rekene faktisk øker i antall sammen med disse fiskene?
Hva med f.eks endlers sammen med disse rekene?

Kanskje det sikreste om man ønsker at rekeyngelen vokser opp er å ha et eget oppdrettskar til rekene og evt la noen voksne eksemplarer bo sammen med rasboraene?

Er vel egentlig bare ute etter litt erfaringer og tanker rundt dette. Er altså ikke de voksne rekene jeg er bekymret for, men de søte barna deres
Min ærfaring er at galaxyene tar rekebarn. Men de tar nødvendigvis ikke alle. Skal du drette reker for salg, så er det tryggest med bare ancistrus. Men da må man ha en viss størrelse på karet. Hvis man driver oppdrett på ancistrus, så er reker en måte å fylle resten av plassen på. Disse opdrettene passer godt sammen.
galaxy er noen jævler på små rekeyngel, ikke la deg lure av størrelsen!!

Hadde 7 galaxy sammen med 50 reker i en 30liter der bunnen er dekt av javamose. I løpet av 2 mnd overlevde ikke en eneste rekeyngel. Men så snart fiskene var borte kom de overalt.
Aha! Det var vel det jeg trodde, men det hadde jo vært fint om det gikk hehe.

Var vel egentlig dette jeg hadde lest på forumet før jeg postet denne, men så så jeg medlemsakvarier med disse artene sammen, så da måtte jeg bare ta en dobbeltsjekk

Skaffet meg en oversikt over de fiskene og rekene jeg vil ha, og prøver å sy de sammen til gode sammensetninger. Så får jeg telle tilslutt og se hvor mange akvarier jeg må ha

Takk for svar begge to
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap