Litt provosert av moderator og stenging av tråder

Hvorfor er det ikke lov å diskutere ulovlige dyrearter? Så vidt jeg vet er det ingen lov om dette og ingen kan straffes så lenge det ikke oppfordres til lovbrudd?
som sikert flere en meg fikk med seg på tv2 var det en dokumentar om ulovlige reptiler der der ble det sagt noe eg er veldig enig med: selv om dyra er her ulovlig betyr det ikkje at dyra ikkje skal ha det bra da... og det må vel være mulig å forveksle info uten å oppfordre folk til å skaffe seg sånne dyr.
Synes faktisk det er helt greit at moderator stenger tråder som omhandler arter det ikke er lov å holde, jeg. Ifølge nevnte dokumentar finnes det jo nok av steder hvor slikt kan diskuteres.

Det er jo opp til hvert enkelt nettsteds eier(e) å bestemme hva som tillates diskutert og ikke på et forum, den alminnelige ytringsfrihet gjelder ikke her i den forstand.
Og siden retningslinjene (punkt 17) tydelig sier at slike tråder blir stengt, kommer det jo ikke akkurat som en overraskelse heller. Samtlige plikter jo å sette seg inn i regler og retningslinjer før de diskuterer på et forum
Jeg skjønner poenget ditt Nille men man må kunne stille spørsmål til hvorfor det skal være sånn. Men for all del. Det er nettstedets eier som bestemmer.
Blir provosert litt av slike ting jeg og, litt sånn "moralens høyborg".
Tviler på at noen, akvaforum eller tilsvarende får besøk av onkel blå, økokrim, mattilsynet eller [sett inn etat/organ] grunnet diskusjon her.

Er det ulovlig å diskutere hvordan man får cannabisplanter til å gro godt også? Er samme problemstilling.
Syns det er helt greit at trådene som handler om ulovlige arter stenges her på Af.

Det fins jo Reptilforum:

www.reptilfreaks.no
www.repti.net
Vil tro at det er lov å spørre, ja

Personlig synes jeg det er greiere å forholde seg til at ALL diskusjon om ulovelige arter er forbudt, enn å skulle forholde meg til en halv A4 side som legger ut hva som er greit (f.eks. info om vannverdier og fóring) og hva som ikke er greit (f.eks. hvor man skaffer slike). Da er man plutselig i en skikkelig gråsone og jeg vil tro moderator hadde hatt mye mer arbeid med å sørge for at kun tillatt info ligger ute.
Slik det er nå, med et totalt forbud er det jo en "no brainer" for moderator ang. om tråden bør stenges eller ikke.

Når det er sagt har jeg ingen interesse eller behov for å diskutere temaet, bare peker på noen av de problemene som kanskje hadde oppstått om man valgte en litt løsere linje. Uten at jeg aner om dette er en av grunnene til at denne linjen er valgt, selvfølgelig.
Du har jo selv godtatt regelverket når du meldte deg inn her, så å begynne å diskutere det i ettertid synes jeg blir litt tåpelig. Har du problemer med reglene bør du heller ta det opp med moderatorene direkte (evt. kunne du bare latt være å melde deg inn), å legge ut en klagetråd på reglene i forumet har lite for seg.
Greia er at jeg tviler på at det er ulovelig å diskutere hold av ulovlige dyrearter så den gråsona du snakker om hadde ikke eksistert uansett.

Det som er ulovlig er oppfordring salg eller kjøp.

Men igjen. Dette er et akvariumsforum og ikke et reptilforum så for min del er det det samme.

Jeg synes bare at regelverket til nettstedet er en smule firkantet her.

Judosola: Mener du seriøst at man ikke skal kunne stille spørsmål til regelværket. Jeg tror du skriver før du tenker. Jeg har godtatt regelverket og dette vet jeg utmerket godt og jeg har heller ingen problemer med å godta det. Men det må være lov til å snakke om det. Dessuten er det sånne som deg som gjør det litt ekstra morsomt å ta opp sånne ting

Synes du tråden min er teit kan du jo bare la være å lese den
Plussmedlem
Ja, det er andre forum man kan diskutere reptiler og amfibier
Blir ikke provosert av slike tråder blir stengt her på AF. Retningslinjene er jo ganske klare her.
Men stengingen av trådstarter (som vel er 12 år) sin tråd kunne vel sikkert blitt håndtert på en litt mer "opplysende" måte. Skjønner godt at han trodde at dette var helt greie spørsmål så lenge dyrebutikken solgte slike dyr. Man kan ikke forvente at en 12-åring kjenner til dette (merkelige) regelverket.

Litt OT, men...
Det som provoserer meg er ministerens uttalelse om at "han ikke så nytteverdien med slike dyr"...
Jaha...og akvariefisk er det stor nytteverdi med...
Og en liten Papillon eller Chihuahua...Stor nytte her...
Espen Frithjofsen
Hvorfor er det ikke lov å diskutere ulovlige dyrearter? Så vidt jeg vet er det ingen lov om dette og ingen kan straffes så lenge det ikke oppfordres til lovbrudd?

Hvis du blir provosert av at vi stenger og sletter tråder som ikke følger retningslinjene, får du gjerne bli det.

Men det som nille skriver er en god grunn for at vi har tatt dette med i retningslinjene.

De som spør om frosk o.l. har gjerne dette. Det er jo et lovbrudd i seg selv.

Det er ytterst få som har reptiler lovlig her i Norge.
Loomis
Og en liten Papillon eller Chihuahua...Stor nytte her...

de har stor nytte de. gatefeiere må da ha noe å gjøre de å.-)
hmm,med ulovlige dyr refererer dere til reptiler. men det finnes dem som har kreps feks. det ville passet å diskutere her og ikke på reptiforum....

ellers så ble jeg veldig nyskjerrig på hva slags dyr denne gutten har skrevet og spurt om?
jeg tror loomis snakket om hund.
i så fall det gjorde jeg
haugi
hmm,med ulovlige dyr refererer dere til reptiler. men det finnes dem som har kreps feks. det ville passet å diskutere her og ikke på reptiforum.... ellers så ble jeg veldig nyskjerrig på hva slags dyr denne gutten har skrevet og spurt om?

Han spurte om Frosk. Fikk litt vondt av han jeg stakar.
Plussmedlem
guttn
jeg tror loomis snakket om hund. i så fall det gjorde jeg

Hehe... Hundene jeg nevnte var OT Men selv disse burde vært forbudt...
akkurat, men det kan en finne på tidligere refererte forum..
men en finner ikke kreps der feks.....
Espen Frithjofsen
[QUOTE=haugi]hmm,med ulovlige dyr refererer dere til reptiler. men det finnes dem som har kreps feks. det ville passet å diskutere her og ikke på reptiforum.... ellers så ble jeg veldig nyskjerrig på hva slags dyr denne gutten har skrevet og spurt om?

Han spurte om Frosk. Fikk litt vondt av han jeg stakar.

Har sendt han mail og beklaget at jeg var litt kort.
Det er ytterst få som har reptiler lovlig her i Norge.

Må først si at jeg ikke har noe imot regelverket her, de som ønsker å holde ulovlige dyr får finne seg i at de må prate om det på et annet forum. MEN. Når eieren av Oslo reptilpark stiller et spørsmål på forumet så ble tråden stengt med kommentar om at reptiler var ulovlig å holde i Norge så han fikk stille spørsmålene et annet sted...... Og det ble egentlig litt tåpelig i og med at han ikke holder noen dyr ulovlig og bare ønsket litt tips.

Det burde jo kanskje være smart å i det minste lese en tråd før man stenger den? Eller er det sånn at selv de som holder dyrene lovlig heller ikke har lov å spørre om tips og råd, at emnet er helt tabu?
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap