Jeg merket imorges at det var flere gule sneglebarn som var adskillig mindre i størrelse enn mine andre som klekte for 5 uker siden.
Jeg fattet mistanke, og fant en særdeles inntørket eggklase svært godt gjemt bak, under det bakerste lysrøret. Ettersom mamma-snegl gikk av med døden for 1 uke siden, hadde det ikke slått meg at hun hadde klart å legge en siste klase. Det var tydelige spor etter noen få klekte egg på overflaten. Jeg tenkte først ; "Nei.... disse må være døde for lengst! De som har klekt ser minst 1 uke gamle..."
Men etter litt tenketid, tok jeg klasen og la den i bløtt. Etter noen minutter begynte jeg "emergency-c-section" med tannpirkere på klasen, og fant flere som var fanget i midten. Jeg ordnet i hui og hast en 1-liters transportkasse klar med litt knust mat og planter og helte alle eggrester og små inntørka sneglebarn nedi.
Mot all odds kryper det en liten håndfull sneglebarn rundt i kassen Mange er nok døde, men det føles likevel godt ( vi mennesker er rare dyr....) å ha reddet noen av dem!