Amano reker

Vurderer litt om jeg skal investere i noen amano reker da de søte små sugekoppene mine ikke er så veldig interessert i å pusse planter for alger.
Har lest det jeg har kommet over så langt, men en ting står ikke i basen: Må de være mange? Eller trives de greit nok med å bare være noen få stykker?
Jeg kjøpte bare èn på impuls uten å vite stort om de, men den stresset rundt i to dager så etter å ha lest litt om de skaffet jeg fire til. Da roet den første seg ned og ingen av de andre stresset på samme viset så jeg vil si at de trives best i gruppe. Mine fem er ca to år gamle nå og noen flittige små arbeidere
Åh, reker er så herlige Jeg har 11-12 av de nydelige og morsomme amanorekene. Hvor mange de bør være er jeg usikker på. Ser at de jeg har "leker" sammen (hva de egentlig driver med aaaner jeg ikke), så en gjeng på 5-6 stykker tror jeg nok er lurt.
Disse rekene formerer jo seg ikke i ferskvann, så det er lett og kontrollere bestanden.
okay, burde skaffe en fire fem stykker da
sånn ca pris ligger de på, og er de vanskelig å skaffe?
Sanne
okay, burde skaffe en fire fem stykker da :) sånn ca pris ligger de på, og er de vanskelig å skaffe?
De får du vel kjøpt på de fleste akvarieforetningene. Pris ligger på alt fra 15-25kr pr. stk. vil jeg tro.
Man kan jo selvsagt prute litt hvis man kjøper mange i slengen
Skulle tro at din nærmeste dyrebutikk kan bestille disse for deg. Da kan du jo høre hva de tar for de også. Jeg betalte 39 kroner stykke den gangen jeg kjøpte, men det er jo en stund siden
hehe, mange har jeg ikke plass til, karret er ikke så stort, og de blir jo 5 cm lange. men reker er kule dyr de. 15-25 er jo ikke ille prisen heller, selv om noen butikker har priser som ikke ligner grisen.
Jeg kjøpte 10 i slengen sist. De kostet egentlig 25, men fikk de for 20 pr stk.
De er utrolig morsomme å se på der de "løper" avsted med en malletablett mellom "hendene".
hehe, gleder meg skal stikke innom butikkene i byen i løpet av uka og se hva dem har å tilby =D
Hunnene kan nok bli opp til fem centimeter, men hannene er noe mindre, rundt tre tenker jeg. Er det fisk i karet så er det ikke sikkert du ser så mye til de, men går de bare med små fisk eller alene er de veldig aktive og synlige.
det er fisk i karret, men av de synlige har jeg bare en dverg gurami og neontetra. alt det andre er fisk som henger og dingler eller skjuler seg mye av tiden. guramien kan styre og leke akrobat til tider, trodde guramier var rolige fisk jeg =D
uansett, jeg håper rekene ikke blir for sjenerte til å leke gressklippere :p
Hadde de sammen med mye fisk i 180 literen min, men da var de bare fremme på natten. Nå går de bare sammen med småfisk i 35 literen og er fremme hele tiden. Selv om jeg ikke så dem i storkaret så jobbet de bra i det skjulte
det er godt å høre :p
Jeg har mine i en 375 liter sammen med bla. dverggurami. Ser rekene hopper og spretter hver dag Se her
hm, kanskje de føler seg tryggere i store kar med fisk i hvis de er mange? bare en strøtanke. uansett, fine bilder, selv om de amanorekene er nærmest som spøkelser, gjennomsiktige som de er :p
Det er for mye trådalger...
Akvariet har vært i drift i ellve uker med stabile og gode vannverdier

Bestanden er blitt økt langsomt og er oppe ved 10 fisker.

Siden det har blitt en del tråalger har vi tenkt å benytte naturmetoden og la reker ordne opp i det.

Min datter ønsket seg Amano-reker så vi tok hjem fem stykker i går. Vi testet vannverdiene i posen* fra butikken og konstaterte betydlig avvik:

I karet: GH=7 kH=9 pH=7,5
I posen: GH=7 kH=5 pH=5,7

Vi bestemte at tilvenningen forlenger vi til 1,5 time (en liten kopp fra akvariet i hver 5 minutt) istedenfor 35 min.

Detter kan virke litt brutalt men kom ikke på noe bedre.

I dag har jeg funnet to av dem hengende på bakveggen mens to ligger halveis ut av vannet. Bakdekorens overkant er for tiden i nivå med vannspeilet slik at en del av rekehodet stikker litt opp.
Den siste har jeg ikke sett ennå.

Jeg lurer på om de har fått litt av en sjokk og nå sliker de sine "sårer". Vi krysser våre fingre...

*Dette har vi ikke gjort før. Kan bare lure hvor står overgang de andre fiskene måtte utstå ?
Amano reker, det gikk 3 dager
Lørdag morgen var ingen reker å se. En titt i filterhuset ga svaret. Der var alle fem.

Etter en del fumling fikk jeg dem ut. Inntaksåpningene dekket jeg med myggnetting. Det gjør at rekene bokstavelig talt må krabbe under den vesle sprekket på 1 mm mellom nettingen og filterhuset.

Jeg har ennå til gode å se dem gresse på tråd- og grønnalger som vokser her og der.

Jeg har kjøpt nitrat-test for å finne ut grunnen til den algeoppblomstringen (?) jeg observerer.
Må bare knuse det om at hannene bare blir tre centimeter: Jeg har hatt 6 hanner i 1 år nå, og den største av dem er litt over 4 centimeter, mens den minste er ca 3. Tror nok at de vokser litt over den antatte størrelsen under gode kår Du må også være obs på at de kan mobbe fiskene dine hvis de kommer for nære. Jeg har vært vitne til at den ene hoppet opp og "ninjakicket" guppyen min når den kom for å smake på malletabletten.
Rekene har kommet seg
Etter at ytterligere 2 uker har gått, oppfører rekene seg som forventet.

De kravler, svømmer (som en fisk) takler strømmen fra filteret godt og spiser både tråalger og flakfor (!!!).

Jeg har sett en tom skal. En av dem er borte. skallet kan tilhøre den (hvis den har skiftet skal) eller til den som er nok død.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap