Gravende musling

Kjøpte et par såkalte "Amazon Shell" på Dyrenes verden i går til 99kr stk.

Hadde de begge oppi 65-literen og i løpet av natten hadde den ene gravd seg ned i sanden. Nå har den bare to "hull" oppe av sanden og sitter der og filtrerer. Den andre hadde også prøvd å grave seg ned, men lå dessverre litt kinkig til.

Det som forbløffer meg litt er hvordan de i det hele tatt klarer å grave seg ned. Noen som har forslag?

Forøvrig aner jeg heller ikke hvilken art dette er.
Antar det du har en en asiatisk ferskvannsmusling du har.

Vi kjøpte nylig en sånn en. Den også gravde seg ned med en gang, og i løpet av en uke har den vippet fra siden og over på høykant og ned på andre siden igjen. Fikk også sett hvordan den gravde seg ned: Den stakk ut en hvit "tunge" (muskelen i muslingen regner jeg med), og den brukte den til å skyfle vekk grusen med. Deretter vippet den opp på kanten og forsvant nedover i grusen - antar at den fortsatt brukte denne "tungen" til å grave med. Hvis du har lyst til å se dette selv, er det bare å plukke muslingen opp og legge den på flatsida i grusen og sette seg foran akvariet og følge med. Vår musling ble "aktiv" ganske fort.
Akkurat ja, så en av de grave seg ned i går. Tydelig at de foretrekker å ligge mest mulig nedgravd i sanden. Leste forresten på Wikipedia at disse slipper ut store mengder små "unger", opp til 2000 på en dag og 100 000 i løpet av livet.
vist dem slipper ut 2000 unger om dagen og 100000 i løpet av sitt liv...
blir dem ikke mer enn 50 dager gamle da eller?
something
vist dem slipper ut 2000 unger om dagen og 100000 i løpet av sitt liv... blir dem ikke mer enn 50 dager gamle da eller?

Øh...hvem har sagt at de slipper egg hver bidige dag året rundt fra de er født da???
Selvsagt må de nå en viss alder og størrelse først. Og hvem vet? Muslingene formerer seg kanskje bare en gang hvert femte år eller noe slikt ?
Det er ikke sikkert de gjør det hvert år en gang. Og når de først formerer seg, kan det være bare i EN spesiell uke til en bestemt årstid. Kanskje det er i løpet av den uka de kan slippe et par tusen egg pr dag...
mona o
[QUOTE=something]vist dem slipper ut 2000 unger om dagen og 100000 i løpet av sitt liv... blir dem ikke mer enn 50 dager gamle da eller?

Øh...hvem har sagt at de slipper egg hver bidige dag året rundt fra de er født da???
Selvsagt må de nå en viss alder og størrelse først. Og hvem vet? Muslingene formerer seg kanskje bare en gang hvert femte år eller noe slikt ?
Det er ikke sikkert de gjør det hvert år en gang. Og når de først formerer seg, kan det være bare i EN spesiell uke til en bestemt årstid. Kanskje det er i løpet av den uka de kan slippe et par tusen egg pr dag...

egenltig så har du jo et poeng der da mona o, var litt stresset og leste innlegget litt for fort, og da blei det til og jeg tolket det (av en eller annen grunn) litt for boksavlig.
De fleste muslinger blir steingamle om de lever under riktige forhold.
Blandt anne arten som vi finner i vår egen natur, kan bli 200 år gamle...

Jeg antar at disse muslingene det her er snakk om, slipper ut avkom en gang i året. Dette er det mest vanlige.
De vil vel da etter kjønnsmoden alder bli omlag 50 år, altså 55-60 år gamle under gode forhold.
I akvariesammenheng tror jeg nok at de fleste er mer enn fornøyde om de blir 10% av dette
det er litt kult da,

Hei. veit du hva jeg arvet etter oldefaren min eller?
-nei?hva da?
-en levende musling som han fikk når han var liten:p
Så disse muslingene kan overleve meg... skremmende tanke. Får evt. gå i arv som et gammelt ur da kanskje. :P
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap