Eplesnegle, kanskje litt rar? (snakker om min egen)

Hei!
Jeg har kjøpt meg en Gul Eplesnegle (Pomacea Bridgesii) fordi jeg har hørt den er bra for akvariet og for å overmanne snegleskrekken min. Men jeg lurer på om den oppfører seg litt rart.... I går var den i det ene hjørnet av akvariet hele tiden og lå helt stille før sent på kvelden (10 tiden) da begynte den å ta seg en tur oppover glasset og ned før den begynte slepe seg rundt på bunnen kanskje på leting etter mat. Men i dag, når jeg kom hjem fra skolen fløt den rundt i vannoverflaten og det gjør den ennå. Er det vanlig?
hmm....
det er vanlig at eplesnegler ligger helt urølig lenge, de kan ligge sånn opp til flere flere uker på samme plassen før den rører på seg. Så lenge den ligge med åpningen på skallet sitt ned så er ikke dette uvanlig, men vist den ligger med åpningen opp så klarer den ikke og snu seg selv og trenger derfor hjelp.

Men det at han flyter rundt i overflaten det har jeg ikke vært borti før...er lokket på huset igjen?

Det er ikke unormalt at de oppfører seg slik, men når de flyter, så er det fordi de ønsker seg til et annet sted. Det kan være forurensning, eller det kan være matmangel...

Bruker du noen form for salt i karet ditt? Enten vanlig, eller gH-salt? Eplesnegler tåler ikke salt, eller klorforbindelsene som finnes i enkelte typer gH-salt.
Ja, jeg bruker "Ektozon"-salt. For å forebygge sykdommer... Er det problemet da kanskje? Tror ikke det er matmangel, det er litt rart da jeg ikke kan si jeg mater lite (de fleste fiskene mine kaller jeg for "matvrak av den positive typen").
Jeg tror det er like greit å kutte ut saltet og bruke kokt eggeskall for snegelens skyld og ikke bruke noe tilsettningsstoffer i akvariet i hele tatt .sneglene har litt rar oppførsel av og til
Ja, nå bruker jeg ikke ektozon selv, men mener det kan skape trøbbel for sneglen. Kanskje den har klart å lukke seg inne i tide? I såfall kan den kanskje reddes dersom den havner i ekteferskvann istedet for ektozon
Jo, dere har sikkert rett... Men hva gjør jeg med de andre fiskene, da? Sheila, du sa ingen tilsetningsstoffer, er ikke det litt dumt med tanke på mine andre fisker (de er 21 og stakar lille eplesnegle bare 1)? Nå vet ikke jeg hvor mye "Ektozon" hjelper da, men jeg føler meg ikke helt sikker ved tanken på å kutte det ut...
Hei igjen nå vet jeg ikke hvilken fisker du har men bruk av dette saltet kan hjelpe ved nykjøpte fisker og sykdom er det blitt fortalt meg , brukte det før og ingenting nå . enkelte malletyper liker ikke salt .de tilsetningsstoffene jeg tenker på er akva safe og easybalance som de fleste dyrebutikker selger .
Ferskvannsfisk trenger ikke salt tilsatt i vannet. De eneste gangene salt har noe for seg er til behandling av enkelte sykdommer og til støttebehandling ved nitrittforgiftning. Ellers er det en helt unødvendig tilsetning som i enkelte tilfeller er direkte skadelig. Spesielt maller er ømfintlige for salt.

Søk gjerne på salt eller ektozon på forumet og se hva som tidligere er skrevet om det.

Hvis du velger å fortsette med saltet så må du ihvertfall få tatt ut og omplassert sneglen så fort du kan.
Hei igjen, jeg tror jeg kutter ut saltet siden jeg stoler på at dere vet hva dere driver med I tillegg tror jeg helt klart at det stemmer at maller er ømfintlige overfor salt, jeg har nemlig ingen suksess med maller i mitt akvarium. Jeg har spurt de to lokale dyrebutikkene om hvorfor de ikke overlever, og de har tydeligvis ikke peiling. De har aldri nevnt noe om at salt kan være skadelig når jeg har kjøpt det. Jeg mener at det er selgerens plikt å opplyse om sånt når man kjøper snegler og maller i tilfelle kjøperen bruker salt... Nå tror jeg at jeg går å bytter ut litt vann for å minske saltmengden i vannet
Tusen takk for god hjelp
PS: Sheila, du nevnte kokt eggeskall? Skal jeg bare koke et egg, ta av skallet og derretter putte det i akvariet?
Snegler trenger kalk til skallet sitt,og da kan en få kjøpt kalk i dyrebutikk.Enten som små grus-biter,som legges sammen med grusen eller hele hvite kalk-stener.Litt avhengig av hvor stort akvarium du har.
Jeg har prøvd eggeskall,men synes det avgir for lite i forhold til hva sneglene trenger.

Sneglene kan flyte rundt i overflata på jakt etter mat,men da er de ute av skallet sitt og en kan se at de jobber der de flyter rundt.Er skallet lukket,høres det ikke så bra ut.Du får se hva som skjer,om den har en hvilepause eller om den er død.

Det er stadig snakk om snegler ute i hager og på friområder,og ett av rådene for å drepe disse er salt.Like effektivt på land som til vanns..
Ok, jeg kan sikkert få tak i kalk, men er det ikke dumt om det blir for mye?
Skallet til sneglen var lukket da den fløt rundt, men nå er den nede og ser ut til å ha det fint. Jeg kan jo prøve eggeskall, så trenger jeg sikkert ikke å bekymre meg for at det blir for mye.
Det er kjekt å ha noe å måle verdiene med.
Men du kan jo begynne med eggeskall inntil videre,så kan du investere i en test og noe kalk siden.
Det er litt avhengig av hvor mye kalk du skal ha i vannet,for det er ikke alle fsketyper som skal ha for mye av det heller.Så det er riktig som du sier,det skal ike være for mye heller.

Ikke lett å gjøre alle fornøyde...
Nei, det er ikke lett å få alle fiskene fornøyde... Jeg skal kjøpe meg noe å måle verdiene med så det ikke blir for mye/lite. Jeg finner sikkert ut hvor mye jeg kan ha før enkelte fisker ikke liker seg
Se i databasen=fiskebasen om hvilke verdier dine fisker ønsker seg.
Da er det verdien for dh du skal titte på,og jo mer kalk de skal ha jo høyere vil dh-verdien være.(noen fisker skal ikke ha for høy dh-verdi heller)
Ok, skal sjekke det (dh'en). Jeg har vært på "den lokale" akvariebutikken og spurt ut om hva de syntes om å kutte ut saltet. De sa jeg skulle ta halvparten av den vanlige mengden salt i, fordi sverdragerne mine trenger salt i akvariet. Så jeg kutter ikke det helt ut, men jeg halverer mengden. Det går vel bra?
Sverddragerne dine trenger IKKE salt. De trenger høy gH. Dette kan du tilføre ved å tilsette litt alabastergips, eller rett og slett legge noen skjell i bunnen av karet.
Er du helt sikker på at sverdragerne mine ikke trenger salt? Med skjell, mener du som blåskjell jeg kan plukke på stranden og koke?
I så fall så har jeg to stk som ligger litt under grusen i akvariet
Jepp!
Men skal du regulere gH så må du kjøpe deg en dråpetester som måler dette. pH tester er også et must.
Ok, jeg skal kjøpe det jeg trenger. Men jeg har litt problemer med å finne ut hva som er det rette med tanke på saltet. De i dyrebutikken skal jo liksom vite alt som bør vites om slike ting, men så sier dere på en måte at de tar feil? Lurer på om jeg må spørre på den andre dyrebutikken også... Jeg må jo vite helt sikkert!
Tilfeldig bekjentskap
© Helge Waldeland
Reklame for plussmedlemskap