- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hvorfor går mine tigersnegler "opp av vannet"?
Hvorfor går mine tigersnegler "opp av vannet"?
Postet 21.05.08 kl 09:53
Har måttet sette mine tiger- og sebrasengler i forholsvis nyoppstartede kar da jeg skulle til med medisinering og da har de krøpet opp over vannflaten og oppholdt seg der. Mistenker at det er for lite mat som er årsaken siden de stort sett foretrekker å beite på algeveksten og har vanskelig for å finne frem til mat som legges i karet.
Ved ett tilfelle så trodde jeg tigersneglen min døde for meg og måtte bare flytte den tilbake i hovedkaret selv om det fremdeles var medisinrester der. Den hadde da vært urørlig lenge og datt plutselig i bakken etter å sugd seg fast på ett sted over lengre tid. Det gikk flere dager før den var seg selv igjen.
Når de går i veloppsatte kar så er det sjelden de oppholder seg over vann, selv om det har hendt ved et par anledninger. Ser ut som de takler en halvtime i luft helt fint.
Ved ett tilfelle så trodde jeg tigersneglen min døde for meg og måtte bare flytte den tilbake i hovedkaret selv om det fremdeles var medisinrester der. Den hadde da vært urørlig lenge og datt plutselig i bakken etter å sugd seg fast på ett sted over lengre tid. Det gikk flere dager før den var seg selv igjen.
Når de går i veloppsatte kar så er det sjelden de oppholder seg over vann, selv om det har hendt ved et par anledninger. Ser ut som de takler en halvtime i luft helt fint.
Postet 21.05.08 kl 17:01
Tusen takk for svar
Akvariet er slett ikke nyoppsatt, men det er lite alger der. Det stod uten fisk men med vann, filter og fullt av svevealger inntil nyttår, da jeg skiftet ut alt vannet og fylte på med sand og planter. Jeg har vært ganske forsiktig med lyset pga. disse problemene med svevealger fra før. Det spørs derfor om jeg rett og slett får prøve å dyrke frem litt alger til de, ved å ha lyset på litt lengre, og muligens plante litt nye saktevoksende planter der:S Jeg fòrer faktisk ganske mye der, men det er antakelig bortkastet da i forhold til tiger- og sebrasneglene?
Takknemlig for tips
Akvariet er slett ikke nyoppsatt, men det er lite alger der. Det stod uten fisk men med vann, filter og fullt av svevealger inntil nyttår, da jeg skiftet ut alt vannet og fylte på med sand og planter. Jeg har vært ganske forsiktig med lyset pga. disse problemene med svevealger fra før. Det spørs derfor om jeg rett og slett får prøve å dyrke frem litt alger til de, ved å ha lyset på litt lengre, og muligens plante litt nye saktevoksende planter der:S Jeg fòrer faktisk ganske mye der, men det er antakelig bortkastet da i forhold til tiger- og sebrasneglene?
Takknemlig for tips
Postet 21.05.08 kl 18:29
Nå har jeg mine gående med stjernedanioer og amanoreker så de rekker aldri frem til maten før den er oppspist. Har prøvd med erter og agurk og dette hender det at de finner fram til i løpet av natten, men noen racere til matfatet er de nok ikke. Mine beiter forresten lite på plantene. De går helst på glassveggene , roten og sanden.
Postet 21.05.08 kl 18:36
Postet 21.05.08 kl 18:46
Ser nå i kvelds- (natt)lyset at det er en god del alger på glasset over vannskorpa (akvariet er ikke fylt helt opp- det mangler noen cm.), så det er nok sikkert mat/alger de har gått opp av vannet for ja Har nå lagt en agurkbit i akvariet til dem i håp om at de vil smake litt på den når den blir ledig. Akkurat nå så er den dekt av eplesnegler
Postet 22.05.08 kl 00:54
Endret: 22.05.08 kl 00:57
Sikkert det som er grunnen da, ja
Tror ikke det er noen grunn til å bekymre seg før de blir sittende lenge på et sted. Det var det som skjedde hos meg til slutt da de hadde gått rundene noen dager uten nok næring. Antagelig er dette en form for hvilefase til forholdene blir bedre igjen, men som nevnt, det holdt på å gå helt galt da de ble værende i denne tilstanden for lenge.
Tror ikke det er noen grunn til å bekymre seg før de blir sittende lenge på et sted. Det var det som skjedde hos meg til slutt da de hadde gått rundene noen dager uten nok næring. Antagelig er dette en form for hvilefase til forholdene blir bedre igjen, men som nevnt, det holdt på å gå helt galt da de ble værende i denne tilstanden for lenge.
Postet 22.05.08 kl 18:26
Jeg får følge med de litt ekstra da. Innslaget med agurk i kosten tror jeg også ikke var så dumt. Selv om jeg ikke var hjemme hele dagen så jeg at flere av tigersneglene fikk mesket seg med dette. Når jeg fòrer med malletabletter o.l. så kommer de sjelden før det er tomt (selv om jeg har fòret mye og også flere ganger om dagen).
Postet 23.05.08 kl 14:59
Endret: 23.05.08 kl 15:00
Postet 02.06.08 kl 01:42