Pestsnegler

Er det noen som vet hva som regulerer bestanden av pestsnegler i karet?

I starfasen hadde jeg veldig mange damsnegler og andre typer. Jeg drepte en 10 - 15 stk hver dag. Nå ser jeg en og annen av og til bare. Jeg gjør ikke annet en å skifte vann. En skal ikke klage men blir litt nysjerrig.
Noen fisk er glade i snegleegg. Eplesnegler spiser også eggene til pestsnegler. Har du arter som spiser pestsnegleegg i akvariet, er det nok de som hjelper deg å holde pestsneglebestanden nede. En annen faktor som regulerer sneglebestanden er næringsbalansen i karet. Er det ikke mye næring til overs etter at fisken har forsynt seg, så har ikke sneglene godt nok livsgrunnlag og vil slite med å øke i antall. En tredje faktor er GH - for lav GH og sneglene får problemer med å bygge skall og blir sårbare.

Ser ut for meg som du har eplesnegler, og da er det trolig de som er årsaken til at det ikke er mange pestsnegler hos deg.
Takk for svar. Eplesneglene trives så da skulle vel i utgangspunktet pestsneglene trives også men om de er eplesneglene som tar dem er jo det svaret

Spiser Scalarer også små pestsnegler?
Espen Frithjofsen
Takk for svar. Eplesneglene trives så da skulle vel i utgangspunktet pestsneglene trives også men om de er eplesneglene som tar dem er jo det svaret :) Spiser Scalarer også små pestsnegler?

Da jeg hadde scalare for en del år siden så hadde jeg ikke en eneste snegle i akvariet selv om jeg ofte fikk med noen på planter jeg kjøpte. Jeg tipper på at det var scalarene som ryddet opp.
Ja....det tar vel kanskje både egg og snegler. Fant en diiiger damsnegle nå men de små er vekk
Tilfeldig bekjentskap
© Loffa 2015
Reklame for plussmedlemskap