Kan jeg ha reker?

Har en liten gjeng på 5 Botia Striata i 140 literen, og lurer på om reker hadde passet in med disse, også kontra kamfisken min.

kunne tenkt meg å skaffe snegler men botia tar vel dem iallefall, men er det noen som vet om de lar epplesneglene?
Vet at kampfisk prøver seg på reker og kapper beina av dem dersom de ikke er små nok til å spises.

Er ikke godt kjent med botia striata, men mine pakistanbotia tar hvertfall eplesnegler. De spiser ikke de store, men mobber dem til sneglen ikke tør å komme ut av skallet sitt. Så hvis botiaene dine er sneglespisere ville jeg ikke hatt eplesnegle i det karet. Evt kan du prøve, og så flytte den til et annet kar (dersom du har noen) hvis botiaene plager den.
har ingen pr dags dato men lurer på å skaffe noen. eventuelt kan jeg ha dem i 55 literen , sammen med ancistrius og tetrane. der kan vel noen reker og snegler bo sammen ?

tenkte på snegler til renhold der siden jeg ikke har ancistrius der, men vil jo ikke at de skal bli mobbet heller.

ellers så virker det som SAE og botiane holder akvariumet fint og rent. bare så morro med andre dyr også takk for svar

Inaktiv bruker
ja det kan sneglene gå samen med
Lithillia
har ingen pr dags dato men lurer på å skaffe noen. eventuelt kan jeg ha dem i 55 literen , sammen med ancistrius og tetrane. der kan vel noen reker og snegler bo sammen ?

Dette karet kan ha reker. Men det blir ikke noe særlig med oppdrett dersom de går sammen med tetraer. Kan du flytte tetraene oppi til botiaene? Hvis du har et kar med kun reker og ancistrus, og med nylonstrømpe/blåsvamp på pumpa så vil all yngel leve opp. Hvis du velger å flytte tetraene, så kan det hende det dukker opp små tetra-yngel også etterhvert. Disse kan fint gå i karet til de blir så store at de begynner å spise rekebarn...
Inaktiv bruker
javamose der er det got med rekehjømeplaser i det =
tenkte å kjøpe mosekuler og eventuelt få tak i en mengde med javamose. vil ikke flytte tetrane til 140 literen fordi der går kampfisken og de eter sløret hans

hatt de i samme kar og han så alltid stusselig ut

tenker ikke på så veldig med rekeoppdrett, fint om noen barn overlever, men jeg vil ikke ha karet fult til slutt. bare ha en passe mengde med dem for min egen del

er det ingen snegletype jeg kan ha i sammen med botiane? prøvde å lage en "pest snegle" koloni, men de klarte seg iallefall ikke.
Nei, mange holder botia, nettopp fordi man ikke vil ha snegler... De vil nok prøve seg på sneglene selv om de er for store til å passe i munnen deres.
Hvis du har mye javamose inne med rekene kan det hende noen rekeyngel vokser opp, selv om de går sammen med tetra. Mine reker går sammen med venusfisk og vel ikke blitt særlig mange fler små å skimte, men fant ut at iallefal to har overlevd fra det siste slippet med egg. Så rekekolonien kommer nok til å vokse, om noe sakte.
Inaktiv bruker
reker kan faktisk holes med store ciklider bare di har mase med gjemeplaser som di kan vere tryge =
Ja, det kan de nok, David, men de spiser reker, så man kan ikke starte opp med ti reker, og regne med at alle klarer seg... Det kan fort bli bare en, eller ingen igjen... Skal man ha reker sammen med rekespisende fisk, så bør man ha eget rekeoppdrett i et annet kar, sånn at man aldri går helt tom.
er neon tetra store nok i munnen til å ta reker? ikke voksne vell.. hehe jeg er kanskje naiv, men jeg trode at rekene var større en de iallefall.

skaffet botia jeg fordi de er så fine der de "løper" over sanden, og "barter" mot alt de synes er spennende.
Ja de kan nok få tak i voksne reker oxo, men det er mest i det de skifter skall. Ellers lar de nok dem være i fred. Er iallefal sånn her
Hos meg må neontetraene passe seg for rekene. Har flere ganger sett noen av de store glassrekene svømme med armene åpne rett mot neonene.

Er også noen hundre neocaridina sp. i samme akvariumet, de sitter godt inne i mose o.l. uten å bli jaget av fisken.
Aggi
Ja, det kan de nok, David, men de spiser reker, så man kan ikke starte opp med ti reker, og regne med at alle klarer seg... Det kan fort bli bare en, eller ingen igjen... Skal man ha reker sammen med rekespisende fisk, så bør man ha eget rekeoppdrett i et annet kar, sånn at man aldri går helt tom. :)
Dette gjelder selvfølgelig ikke neonene. Det var et svar til David om ciklider sammen med reker. Neontetra spiser nok bare rekebarn.
supert, da kan jeg vel skaffe reker der og snegler også

Tilfeldig bekjentskap
© Guy Palm
Reklame for plussmedlemskap