Kirsebærreker.

Jeg har ett par kirsebærreker i oppforingstanken og tre i 70 literstaken, hvor de farer rundt sammen med en del endlers.

Har lest at det skal være enkelt å få dem til å "yngle".
Er det noen hemmelig oppskrift på å få dem til å sette igang, eller gjør de det når det passer dem best?

To av de jeg har er forsjellige fra de røde. De er mer "gjennomsiktig gul/beige". Kan dette være blå reker?

hadde jeg vært deg så hadde jeg invistert i noen flere.
de trives best i "flokk"
Det er godt mulig de gul-beige er blå eller grønne reker, Men det er så og si umulig å si noe om. Selv med bilde, kan det være vanskelig, men legger du ut bilde, så er det iallefall mulig å si om de er av samme slekt som kirsebærrekene, nemlig neocaridina.

Husk at alle neocardina vil kunne krysse seg og lage hybrider som ikke er salgbare som annet enn neocardina sp.

Hvis rekene skal yngle, så må du vite at du har hannreker. Hos kirsebærene så er hannrekene små og blanke, med innslag av ørlite rødfarge. Hunnene har gule felt i nakken når de er kjønnsmodne, og dersom de er befruktet, så forsvinner det gule feltet, og eggene henger under buken.

Endlers vil nok spise babyreker i stor stil, så du trenger masse tett mose som rekene kan gjemme seg i.

Filteret bør også være rekesikkert.
Tenkte å flytte alle i det lille karet. rekene i seg selv vil gjøre større trussel enn yngelen?

Må nok også invistere i flere ja. Og filterene jeg har i begge akvarier er "modifisert" med blåsvamp i innsug...
Alexus
Tenkte å flytte alle i det lille karet. rekene i seg selv vil gjøre større trussel enn yngelen?

Hva mener du egentlig her? Dvergreker utgjør ingen trussel for hverken egne yngel eller fiskeyngel.
Hehe. Bare glem den. håpløst forsøk på døv humor.

Mente at rekene var itilfellet farligere mot seg selv, enn at yngelen var farlig mot rekene.
Guppy, inkl. Endlers, spiser iallefall alle reker som er små nok til at de greier å stappe dem inn i gapet. Min guppykoloni utryddet effektivt nesten en hel rekekoloni med kirsebærreker på et døgn! Magene deres var sprekkferdige, de hadde virkelig rekefest.

De eneste rekene som fikk bli igjen, var de helt fullvoksne, største rekene, som guppyene ikke greier å true inn i munnen selv med makt Men noen rekeyngel blir det aldri i det karet. Har en reke sluppet yngel, så tar guppyene dem før jeg rekker å se noen.

Det hender guppyene rotter seg sammen og greier å ta en voksen reke også. De flokker seg rundt en uheldig reke, og napper av ben og følehorn slik at reka blir liggende på bunnen. Deretter spiser de den, stykkevis...:-/
Off. Fiker er grusomme noen ganger.

Men rekene er flyttet over til det "fredlige" karet. Så nå er alt bare velstand.
Da vil vel dette problemet også være til stede i et gullfisk-kar regner jeg med?? De tar både stort og smått??
Gullfisk er ikke særlig kresne. Tar omtrent alt.
Det var det jeg var redd for. Hadde tenkt å skaffe meg en liten rekekoloni til det karet pga alger, men ser at det ikke blir noe
Tilfeldig bekjentskap
© Norman Behr
Reklame for plussmedlemskap