Hypre reker?

Jeg kjøpte fem amanoreker på fredag, og de har vært ganske rolige og svømte rolig rundt siden da. Men i dag når jeg foret ble de helt hypre. De skjøt frem og tilbake og stoppet ikke et sekund. De gjorde ikke det på fredag eller i går. Noen som vet hvorfor?
Når hunnene skifter skall blir det mulighet for at hannene kan befrukte egg og da kan de bli ganske så hypre noen dager. Hunnene gjemmer seg etter skallskiftet for å slippe unna de påtrengende hannene, men oppdager de henne så vil du se at alle er etter henne. Mulig du har flere hunner som har skiftet skall med et døgn eller tos mellomrom siden oppstyret har vart i såpass mange dager. Dette er altså en helt normal oppførsel som du vil få oppleve med ujevne mellomrom
Jeg har ikke sett noen skall liggende rundt, og alle rekene har vært fremme og lett etter mat og de ser ut som de gjorde da jeg kjøpte dem :/
Kanskje de rett og slett var sultne og ivrige etter å få tak i noen godbiter. Hva mater du de med forresten? Mine er også ekstra ivrige på enkelte typer fôr.
Vanlig flakfor til guppyene og en liten malle-tablett. Kan hende det var tabletten som gjorde det siden det er første gang
Det høres sannsynlig ut. De har sin favorittmat de også og èn reke kan finne på å stikke av med hele talbletten om hun finner ut at hun vil ha det for seg selv. Sier hun for hannene er for små til å ta med seg hele
Hehe. Her er et bilde av den som har vært mest hyper i dag, men så plutselig ble den bare helt rolig og satt enten helt stille, eller gikk sakte rundt. Den er lett å kjenne igjen for den er lysere enn de andre rekene. Er dette en han eller hun?
Det tør jeg ikke si. Eneste forskjellen på mine hunner og hanner er at hunnene blir betydelig større som voksne. Ja, og så bærer hunnene egg fra tid til annen. Er den virkelig så gul som på bildet? Nydelig farge!
hvis jeg husker riktig, så har hannene linje med runde prikker mens hunnene har mer stiplete linjer.. og da er den reka en hanne
Sanne
hvis jeg husker riktig, så har hannene linje med runde prikker mens hunnene har mer stiplete linjer.. og da er den reka en hanne :)

Takk, Sanne, da lærte jeg noe nytt i dag også. Har aldri tenkt på å sjekke mønsteret på de.
bare hyggelig som sagt, jeg er ikke bombesikker om jeg husker riktig ^^
men har sett litt på mine, og de har ganske klare tegninger, prikker eller stiplet linje
Fargen er ikke helt så sterk som på bildet, men den er litt gulaktig ja
Da tror jeg at jeg har en hanne og fire hunner. Men det kan hende en av "hunnene" er en han, for det er sjeldent alle er på samme plass slik at jeg får sammenlignet x)
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap