Div spørsmål om kar til reker, anskaffelse av reker og mer

Har nå blitt rekefrelst, og fått ja av mine foreldre til å utvide akvariumbestanden, så jeg skal ha ett eget kar bare til reker. Har tenkt meg noe i 30-40 liters klassen, og fant denne her. noen som har erfaring med denne saken? Varmekolbe er ikke nevnt, så jeg vet ikke om det inngår eller om jeg må kjøpe det utenom. Så jeg lurer på om den kan egne seg til reker eller om jeg burde gå for ett vanlig ramme/helglass akvarie med vanlig armatur.

Så, har jeg funnet ett par reketyper som jeg falt for som ikke virker helt vanlige og lette å få tak i, blue pearl og blå tigerreke. Er det i det hele tatt mulig å få tak i disse i Norge, i vanlige dyrebutikker eller lignende? Og hva slags pris kan jeg forvente å måtte betale?

I tillegg hadde jeg tenkt på eplesnegler som glassrensere, men vi har veldig bløtt vann her, måler som regel GH på rundt 4, og det er jo litt i laveste laget fpr snegla. Finns det en enkel måte å høyne den på som ikke går utover rekene eller innebærer at jeg må måle i hytt og gevær?
Det karet du linker til er ikke spesiellt egnet til hverken reker eller eplesnegler.
Grunnen er mangelen på dekkende topp. Sneglene trenger heldekkende topp, og rekene vil også rømme ut dersom vannet går helt opp til kanten. De åpne karene er jo penest når de er ganske fulle, ikke sant?

De rekene du snakker om, er av og til å finne inne på rubrikk. Vet at Michael Niesar har dem. Men disse er altså ikke regnet som nybegynnera-reker... Sett deg godt inn i rekehold før du satser på de dyre sortene.
Så da burde jeg gå for ett vanlig ramme/helglass akvarie da?
skal ærlig innrømme at jeg er grønn på reker, og gikk allermest ut fra utseendet da jeg valgte, selv om jeg har lest om dem. Men, jeg fant ikke så innmari mye, denne siden var vel den mest utfyllende om blue pearl, og der blir den sammenlignet med kirsebær reker... men det blir uansett en måned eller to til jeg kan putte reker oppi karet uansett, så jeg har god tid til å lese, lære og bestemme meg for hva jeg putter oppi tilslutt
Sanne
måler som regel GH på rundt 4, og det er jo litt i laveste laget fpr snegla. Finns det en enkel måte å høyne den på som ikke går utover rekene eller innebærer at jeg må måle i hytt og gevær?

Enten høyner man gh, eller så gjør man det ikke. Du kan ikke skille mellom hvem som skal få høy gh og hvem som ikke skal få det i et og samme akvarium

Personlig ville jeg bare latt den være som den er. Det er ingen vits å tulle med vannverdiene hvis den ene arten skal ha lav og den andre noe høyere. Det blir bare mer jobb (og måling, ja), og den ene av artene må finne seg i å leve i ikke-optimale vannverdier. Rekene er mer ømtålige enn sneglene, så jeg ville "favorisert" rekenes krav.

Jeg har gH på 2, så dine 4 er bedre enn hos meg
nei, det vet jeg, lurte bare på om det fantes en måte som var skånsom og enkel :p

har dratt fram målebånd, penn og papir for å finne ut maks størrelse på det nye rekekaret, benken den skal stå på har et overbygd skap nemlig. uheldigvis så er dyrebutikkene i byen ikke særlig billig på nye kar og jeg har ikke lappen så masse kjøring kan det heller ikke bli.

har og tenkt til å sage en av mine ubrukte røtter i to tynne skiver, og feste dem til bakveggen og kle den med javamose. så jeg lurer om jeg må ha silikon beregnet spesiellt på akvarier eller om det går greit med vanlig syrefrie? og ca tykt lag må jeg bruke?
Røtter og silikon går ikke så godt sammen Det vil ikke sitte, ikke lenge iallefall, og det løsner. Grunnen er at treet er porøst. Silikon hefter kun på helt glatte, harde overflater (som glass).

Og ja, når man skal bruke silikon i akvarium, må man bruke en akvariesilikon.
Det får du kjøpt i hvilken som helst nettbutikk.
noen som har ett tips eller to til hvordan jeg kan feste/få rota til å være der jeg vil? eller er det en dødfødt ide?

og, angående mål på akvarie.. når det er sett som er både akvarie og armatur, gjelder målene kun for glasskassa eller er det inkludert armaturets høyde?
Sanne
noen som har ett tips eller to til hvordan jeg kan feste/få rota til å være der jeg vil?

Jepp, det er laget en artikkel om nettopp noe lignende Plexiglass brukes.
Artikkelen finner du her.

Lykke til! Husk å ta bilder underveis hvis du setter i gang. Alltid morsomt for andre å se slikt, det gir inspirasjon

Sanne
og, angående mål på akvarie.. når det er sett som er både akvarie og armatur, gjelder målene kun for glasskassa eller er det inkludert armaturets høyde?

Det pleier aldri å være inkludert armaturet. Kun akvariet.
Unntaket er vel der armaturet er som et fastsatt lokk, som ikke går an å ta av, bare åpne (a la disse guppy-hotellene f.eks.) I slike tilfeller ville jeg gått ut fra at målene som oppgis inkluderer armaturet/lokket også.
takker, da har jeg noen ideer og tanker jeg kan gruble på har heldigvis både far og stefar som er nevenyttige og kan forhåpentligvis hjelpe til med å dele røtter og plexiglass, selv nekter jeg plent å komme nær sirkelsaga, er altfor pysete :p

og bilder blir det definitivt, hvor gode de blir er en annen sak da jeg bare er i startgropa med å lære å bruke digital speilrefleks :p
*sukk* hvorfor må alle kar være smale og høye.. finnes det noen merker som heller har ett litt større bunnareal og mindre i høyde? jeg aner ikke hvor høye armaturer pleier å være, så har bare resun'en min å gå etter..

alternativet blir å slå på stortromma og skaffe ett kar med møbel, og gjøre en del ommøblering her.. men tviler foreldrene mine blir gla da.. "er ikke det karet du har nok da?"

hmm.. eller sette tv'n på gulvet og bruke tv benken :p

og hvordan skrur man i plexiglass egentlig? spesial skruer? (regner med de må være rustfritt stål uansett) driller høl til skruene? må og finne hvor jeg kan få tak i plexiglass, kollegaer mente bilglass verksteder burde ha det, og jeg trenger jo ikke store bitene..

og, trenger tips til filter, karet skal kun huse reker og et par eplesnegler, må jeg "rekesikre" filteret?
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap