Fra egg til snegle

Jeg har erklært krig mot skivesneglene i karet mitt.

Jeg har tatt avleggere av alle plantene, og skal forsøke å få de snegle-frie. Så langt har jeg vasket plantene godt i rent vann. Så la jeg avleggerne i vann, slapp en malletablett i. Sånn fikk det stå noen timer med jevnlig sjekk. Ingen snegler dukket opp. Nå er plantene i en glassbolle, med litt plantenæring.

Når jeg føler meg trygg på at der ikke er noen snegler eller egg, går de plantene i nytt kar. (God unskyldning for å kjøpe ett til. :p) Det må vel i gang uten noe starthjelp, så det tar jo noen uker.Deretter flytter jeg fiskene, og tømmer det gamle. Så må jeg sikre meg at det gamle er sneglefritt før jeg starter opp på nytt. Men det er en annen sak...

Hvor lenge må plantene stå stå før jeg er sikker på at der ikke er med skivesnegle-egg? Jeg tror at eggene klekkes ganske raskt?

Jeg setter pris på all hjelp.

Noen som har greie på disse små beistene? De ødelegger noen av plantene, så de skal bort.

Det har fremdeles ikke vist seg noen flere snegler. Kan jeg nå gå ut ifra at sneglene er borte? Litt surt å starte opp helt på nytt, for deretter å finne ut at jeg burde ventet bare litt til.
Jeg hadde plantene stående en uke på den måten som du beskriver med malletablett osv, men etter at de ble flyttet til nytt akvarium så har det dukket opp både skivesnegler og damsnegler. Jeg har gitt opp kampen :b
Hiv oppi noen eplesnegler?
Hadde en 40l med drøssevis av skivesnegler og damsnegler. Heiv oppi 5-6 eplesnegler på størrelse med kronestykker. Ila noen få uker reduserte de bestanden av skive og damsneglene til nesten ingenting. Har forstått at eplesnglene spiser eggene til de andre slik at de reduserer reproduksjonen.

Tenkte at noen eplesnegler kanskje kunne være et postitivt bidrag i karantene-perioden?

Presiserer at de "reduserer" antallet av de andre sneglene - Har ikke noen tro på at de kan utrydde dem i et vanlig akvarium. Hvis du har plantene i karantene i en bøtte eller et rent kar vil jeg tro at eggene fra småsneglene vil slite kraftig om du har oppe en del eplesnegler (antallet må avpasset så de ikke går løs på plantene - men jeg har stort sett gode opplevelser med eplesnegler og planter så lenge temperaturen ikke er for høy)
Takk for svar.
Jeg har også lest at eplesnegler spiser eggene til de andre sneglene, og mine eplesnegler har ikke rørt plantene.
Om det nå er gjemt noen egg i feks plante-røtterne, så når ikke eplesneglene de. Viss bare en overlever, så vil det være nok.
Jeg hadde ikke så mange skivesnegler, det var sjelden jeg såg en. Men det viste godt på den ene planten at de var der.
Jeg må enten bli kvitt skivesneglene, eller så må jeg gi opp å ha den planten.

Da er igjen spørsmålet hvor lang tid det kan ta fra eggene blir lagt, til de klekkes. Så langt har det ikke kommet flere snegler, og nå har plantene stått i karantene i ca 3 uker.

Men Halvstikk, takk takk. Når jeg starter den gamle tanken, skal eplesneglene flytte inn først. I tilfelle jeg har oversett ett egg... Jeg kommer til å ha nok av eplesnegler da, det henger en egg-klase under lokket på 22 literen nå.

Jeg har ikke tenkt å gi meg før jeg har skivesnegl-frie kar. Bare LITT sta...
Tilfeldig bekjentskap
© Glenn E Kongstein
Reklame for plussmedlemskap