- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hvorfor dør sandsneglene mine?
Hvorfor dør sandsneglene mine?
Jeg skjønner ikke helt hvorfor, men av en eller annen grunn så har sandsneglene mine begynt å dø. Synes det blir flere og flere små tomme sneglehus oppå sanden. Det har begynt å samle seg grums oppå sanden, og ikke nok med det, sanden begynner også å få luftbobler :S. Noen som kan forklare hvorfor sneglene plutselig tar kvelden? Dette gjelder spesielt de små sneglene. De store kommer alltid frem om natten, og jeg må si at det nesten ikke er noen av de små igjen.
Eneste grunnen jeg kan tenke meg til hvorfor dette skjer er at få snegler -> kompakt sand + luftbobler som igjen gjør at det blir færre snegler.
hva om jeg skaffer meg 40 stykker av disse sandsneglene? Vil det hjelpe?
Eneste grunnen jeg kan tenke meg til hvorfor dette skjer er at få snegler -> kompakt sand + luftbobler som igjen gjør at det blir færre snegler.
hva om jeg skaffer meg 40 stykker av disse sandsneglene? Vil det hjelpe?
Postet 09.07.08 kl 19:57
Hvilke vannverdier har du i dette akvariet, da?
Det skal normalt en del til før sandsneglene tar kvelden, etter min erfaring iallefall, så det var i grunnen ganske merkelig at du opplever at så mange dør hos deg. Har akvariet vært lenge i drift? Hva slags sand har du brukt?
EDIT;
Er dette det akvariet du har i profilen din...?!? Med kulefiskene i?
Da tror jeg det kan være en viss sjanse for at mysteriet er løst. Kulefisk sies å være ganske intelligente. Sannsynligvis har kulefiskene pønsket ut en metode for å greie å få i seg sandsneglene. Kanskje de "slurper" dem ut av skallet? (jeg vet jo ikke, for jeg har aldri hatt kulefisk)
Det skal normalt en del til før sandsneglene tar kvelden, etter min erfaring iallefall, så det var i grunnen ganske merkelig at du opplever at så mange dør hos deg. Har akvariet vært lenge i drift? Hva slags sand har du brukt?
EDIT;
Er dette det akvariet du har i profilen din...?!? Med kulefiskene i?
Da tror jeg det kan være en viss sjanse for at mysteriet er løst. Kulefisk sies å være ganske intelligente. Sannsynligvis har kulefiskene pønsket ut en metode for å greie å få i seg sandsneglene. Kanskje de "slurper" dem ut av skallet? (jeg vet jo ikke, for jeg har aldri hatt kulefisk)
Postet 09.07.08 kl 20:32
Endret: 09.07.08 kl 20:34
Tviler på at det er vannverdiene det er noe feil med for jeg har ganske skjøre fisker som ikke liker seg i dårlige vannforhold. Akvariet mitt har vært i drift i et halvt år nå. Bruker fin Rådasand som substrat. Forresten så har jeg oppgradert karet fra et 90L til et 160L.
Er fullt mulig det er kulefisken som gjør det, men sandsneglene viser seg bare om natten da det er mørkt.
Er fullt mulig det er kulefisken som gjør det, men sandsneglene viser seg bare om natten da det er mørkt.
Postet 09.07.08 kl 20:55
Postet 09.07.08 kl 23:10
Postet 10.07.08 kl 21:35
Postet 11.07.08 kl 15:21
Endret: 11.07.08 kl 15:22
Postet 11.07.08 kl 15:41
BichirmonTenkte på det jeg også, men som sagt tidligere så viser jo ikke sandsneglene seg før det er blitt helt mørkt. Og så var det jo det med at det er de minste som døde, mens de største fortsatt lever. Ingen andre forslag? Noen som selger en del sandsnegler til en rimelig pris her?
jeg selger masse sandsneiler til en rimelig pris.
Så bare ta kontakt vis du er intresert.
Postet 11.07.08 kl 15:55
Inger AnneDet får også et annet lys til å gå opp for meg: hvorfor du er den eneste jeg vet med Sør-Amerikansk kulefisk som ikke har problemer med tannveksten deres. Du er den eneste jeg vet om på[I] verdensbasis [/I]som ikke har vært nødt til å leke tannlege på dem.
Hmm, kanskje kulen har klart å finne ut hvordan man holder tannveksten i sjakk av seg selv?:P Hehe, er godt mulig det. Er så heldig som slipper å leke tannlege på den (Ja, har en igjen. Den andre døde mens jeg var på ferie, leit men sant). Har hatt den kula mi i ett og halvt år nå, men det ser ut som tennene ikke vokser noe særlig.
Nå har jeg nettopp fått en del små sandsnegler. Skal se om disse formerer seg så det kryr av dem. Men det hadde nok ikek skadet med å ta inn flere?
Postet 20.07.08 kl 18:19
BichirmonMen det hadde nok ikek skadet med å ta inn flere?
Fra en kulefiskeiers synspunkt, ville jeg ikke ha tatt inn flere. Sandsnegler har så hardt skall at kula kan brekke tennene på dem (jeg antar at du kan den leksa nå ). Om det ikke har skjedd ennå, så er det likevel en risiko man tar, når man har sandsnegler sammen med ei kule.
Postet 20.07.08 kl 21:13
Det er jeg klar over, men sjansen er vel ikke så veldig stor i og med at disse sneglene ikke viser seg når det er lyst, og kommer frem når det er natt. Regner da med at kulen ikke jakter på dem, med mindre den kan se mørket .
Føler jeg trenger disse sneglene for å drive litt i sanden, ellers blir sanden kompakt og ekkel.
Føler jeg trenger disse sneglene for å drive litt i sanden, ellers blir sanden kompakt og ekkel.
Postet 20.07.08 kl 21:56
Postet 21.07.08 kl 01:01