Syk snegle?

Eplesneglen min har vært... Vel, hva skal jeg kalle det? "Innelukket" i det siste. Han (aner ikke om det er han eller hun) holder seg for det meste inne i skallet og tar seg kanskje en liten tur rundt i akvariet rundt timene før lyset skrur seg av. I går fartet han rundt hele tiden, men dagene før og i dag har han knapt tittet ut. Jeg hadde agurk i akvariet i dag, noe han elsker, men han lå bare borte i hjørnet i mange timer. Agurkbiten haddeligget der i fem timer og han reagerte ikke, så jeg tok å flyttet ham bort til biten. Etter en liten stund stakk han bare munnen ut og begynte å gnage, og nå, for litt siden før jeg tok ut agurkbiten så det ut som om han bare hadde sovnet i gropa han hadde spist ut. Han levde, for han krøp sammen i skallet sitt når jeg dyttet ham av biten før jeg tok den opp, og nå bare ligger han der igjen.

Er dette vanlig snegleoppførsel eller er han syk?

Det eneste jeg vet om vannverdier er at nitritt ligger på 0, testet med dråpetester. Temperaturen har svingt litt idet siste. I går var det varmere enn vanlig. I dag var det ganske kaldt. Kan det ha noe med saken å gjøre?
Har du medisinert mot noe i karet h*n er i? Dersom du har kan dette være årsaken.
Nope. Har aldri vært medisin i dette karet.
Fra www.applesnail.net :

Vannkvalitet
Eplesnegler stiller ikke store krav til vannet; de overlever vanskelige forhold bedre enn de fleste fisk. Følg de samme forholdsreglene som du gjør ved hold av fisk, for å holde vannkvaliteten på et akseptabelt nivå (filtrering, vannbytter osv.)
---
Temperatur
Ettersom eplesnegler er tropiske dyr (bortsett fra noen underfamilier som Felipponea og Asolene som er subtropiske snegler), bør temperaturen i vannet holdes mellom 18 og 28 °C. Eplesneglenes aktivitetsnivå øker med temperaturen, og de er vanligvis nesten inaktive ved 18 °C, mens de grasiøse bevegelsene deres kun kan observeres ved 24 °C og høyere. Temperaturen påvirker ikke bare aktivitetsnivået, men hele hastigheten på sneglenes livssyklus (fødsel til død). Ved høyere temperaturer reduseres levetiden fra 4 år (ved lave temperaturer) til mindre enn ett år. Reproduksjonstakten øker med temperaturen
Ja, jeg leste det for litt siden Tenkte det kunne være årsaken.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap