Svarte tigerreker

Siden ca. 3 måneder har eg nye beboere i ett 54l. Ingen begynnerreke, som kreves vel litt flaks og tålmodighet. Sliter med en veldig lav overlevelse av yngel for tida...

... men nydelige krabater er de iallfall.
oi, de var kølsvarte. nydelige reker
Da var det vel ikke en total bom med yngel. Tenkte først,at det var kun 1 yngel som har overlevd av ??? men i dag har det kommet fram hele 10stk (!) til matfesten. Men det var tre forskjellige kull. Jaja, er langt vekk fra å være optimalt, men eg visste at det er en større utfordring med de.
To hunner bærer egg igjen og håpet stiger at eg kan holde stammen i livet.

Dessverre sliter eg med Red Bee for tida, men det er en annen historie...

Her er de siste nyhetene fra karet med Svarte Tiger (som inneholder fortsatt noen få "gule eksotiske rester":

Svarte Tigerreke, han og yngel
Hva er den eksotiske resten?

Synes den så veldig krill-aktig ut på det bildet, i så fall er jo det spennende.
De var bare nydelige

Men lurer på en ting ,hva er det som gjør at disse er vanskeligere enn fks. vanlige kirsebærreker ?
En liten sammendrag kva typer dvergreker er vanskelig og korfor. Den er langt ifra å være fullstendig eller allomfattende:

Sammenlignet med alle andere dvergreker vurdere eg kirsebærreker og gule reker (begge er jo Neocaridina heteropoda) som veldig robust og når formeringen har begynnt hos dei skjer det egentlig grenseløst. Vannverdier spiller en forholdsvis liten rolle.
Alt går litt treigere med CRS og Red Bee og her er det ikke en selvfølge at når man har klart formeringen at det går automatisk videre over en lang periode. Pløtselig stopper produksjonen opp og man får en "diffus" dødelighet, som kan skyldes på høgare krav til vannparameter (temp, KH, pH), men det er ofte andere ting som vi har endå ikke klart å finne ut kanskje fordi det er ikke målbart (?)
Blå Tigerreker vurderte eg lenge som meir vanskelig enn CRS og Red Bee. Eg syns fortsatt ikke at det en reketype for nybegynnere, men det ser sånn ut, at de er enklere (iallfall i vanlig akvariehold) enn CRS og Red Bee. Eg fikk jo en dødelighet når eg fikk Blå Tiger, men stammen har stabilisert seg og det er generellt også svært sjelden at man får den "diffuse" dødeligheten på de. Når det kommer til formeringen må man ha litt meir tålmodighet. De er mindre produktive som CRS og Red Bee (hvis alt i miljøet) stemmer. Problemer med yngeldødeligheten er sammenlignbar.

Når det kommer til Svarte Tiger viser de seg hos de få rekeentusiaster som har Svarte Tiger som svært komplisert. Krav til vannparameter er egentlig ikke definert, noen mener hardt litt alkalisk vann er rett andre har meningen at bløtt vann med pH 6,8 er det rette. Pløtselig akutt massedødeligheten eller diffus dødelighet har skjedd hos begge. Rekeeksperten som eg fikk de fra hadde fire kar med Svarte Tigerreker. Alle er nesten identisk fra innredning og samme vann. To kar gikk uten problemer og formeringen er treig men stabil og han kan eksportere en del reker for eksempel til Japan. To andre akvarier hadde en diffus dødelighet uten at han vet korfor. Veldig merkelig hvis man ser kor mykkje erfaring han ellers ha med reker. Men her er det fortvilande. Eg tror han har oppløst disse to kar etter fleire forsøk med rene svarte tiger nå og gikk over til en kryssning av svarte og blå som vises seg at de er meir robust (pga. heterosis?). Andere som prøvde seg på Svarte Tiger har identiske opplevelser at det kan være akvariespesifisk. Eg håper at miljøet her i norge for så omfintlige reker er bedre og at de vil vise seg litt enklere. En ting som kommer i tillegg er at yngeldødeligheten hos de svarte tiger er sannsynligvis mykkje høgare enn hos Red Bee, kirsebær etc. som betyr at man trenger mykkje,mykkje meir tid for å få til en stor gruppe. Alt dette fører til ett sterk begrenset tilbud av disse fine reker og det bestemmer selvfølgelig prisen.
En ting som eg er forsiktig med for eksempel er vannskift. Når det er ferske yngel i karet skifter eg kun 5% (kvar annen dag) i steden av 30% (per veke).
Spørsmålet er selvfølgelig fortsatt etter bakgrunnet at de er så vanskelig. Her er spekulasjonen om opprinnelsen og at Svarte Tigerreker er kanskje en produkt av masse innavling. En phenomen som kalles innavlingsdepression kan resultere i mindre immunitet mot skiftende miljøparameter eller bakterier, viruser etc. Det som støtter teorien er at avkomm av kryssningen av Svarte x Blå er meir robust igjen.
Vil ikke snakke om "resten". Kunne også kalle de den resten fra forrige befolkningen, som eg klarer ikke å rydde ut. Psssst! Yngel av
N. heteropoda "yellow". Men de skal UUUUUUUT!
OK, takk for god forklaring .Tror nok ikke jeg skal prøve meg på de da ,men flotte var de .
I karet med Svarte Tiger går alt som det skal. Ved siste telling har eg kommet til 25stk og det er fint å sjå at de blir meir og meir avslappet. De er veldig aktive og svømmer rundt i hele karet og også de minste yngel går delvis høg oppe i karet. Sånn oppførsel har eg ikke sett på første og andre kullet. Det beviser bare at også disse trives best i grupper.

Eg er fortsatt veldig forsiktig med vannskift, men økt foringsintensiteten litt. Men det som de liker best er Catappa-løv. Ett blad blir spist opp i løpet av ei veke som er virkelig rask.

De to store hunner går med egg bestandig. Det kan ikke være mange dager inn i mellom klekkingen og neste graviditetsperiode
Første kullet er snart kjønnsmoden.
Svarte Tigerreker er fortsatt opptatt med å sikre bestanden Nå har eg oppdaget de første to gravide F1-hunner.

En gradering av Svarte Tigerreker er teoretisk mulig, fordi ikke alle er dekkende svart. Svart farge kommer fra forbredelsen av tigerstriper og det er en stor forskjell til Blå Tigerreker. Hos de har fargen en annen opprinnelse.

Den Svarte Tigerreken på bildet er ikke helt dekkende svart men man ser fint at stripene er mykkje breddere enn hos de vanlige Tiger.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap