- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hvordan?
Hvordan?
Postet 27.07.08 kl 13:25
Postet 27.07.08 kl 14:01
Guppy-ShineHvordan får pest sneglen seg i akvariet? :S
Kunnskapsbasen sier:
Vanligste ferskvannssnegle i Norge. Relativt tolerant for surt og kalkfattig vann. Skallet er høyresnodd.
Denne sneglen stortrives i de fleste akvarier.
Jeg tror de kan komme fra springen.
Postet 27.07.08 kl 15:16
Postet 29.07.08 kl 13:10
Postet 29.07.08 kl 13:50
Endret: 29.07.08 kl 13:58
Postet 29.07.08 kl 14:18
Asle[QUOTE=Helge] Jeg tror de kan komme fra springen.
Komme ifra springen? Det må jeg nesten høre hvor du har fått den informasjonen fra? Dette er ihvertfall noe jeg ikke helt kan begripe...
Men er veldig vanlig at disse følger med plantene fra butikken.
Mvh Asle
I drikkevannet som jeg får vannet mitt fra finnes det snegler som er akkurat like pestsneglene og jeg antar derfor at det er de samme som jeg finner i akvariet. Databasen sier jo også at det er en norsk art. Jeg synes derfor ikke det er urimelig å anta at ett snegleegg eller to kan lure seg inn med vannet. De kan jo foreksempel leve godt i vannrørene etter renseanlegget.
Selvfølgelig får en snegler fra plantene i butikken også (men hvor får de sneglene fra?) og jeg skal ikke påstå hardnakket at en får snegler i fra springen men jeg er veldig åpen for muligheten.
Postet 29.07.08 kl 14:37
Endret: 29.07.08 kl 14:38
MvjnzDisse sneglene legger klaser med ca 15 egg på planter, og eggene er nesten gjennomsiktige og veldig vanskelig å få øye på. Skjønner ikke helt hvordan disse skulle kunne komme gjennom springen. Da må de flyte rundt i vannet, og i tillegg overleve iskaldt klorvann...
Kunnskapsbasen sier de trives i fra en (!) grad til trettifem graders vann.
Postet 29.07.08 kl 14:41