- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- En ca 2 cm, vakker, enslig snegl bor i akvariet mitt. Hvilken snegl er egentlig dette?
En ca 2 cm, vakker, enslig snegl bor i akvariet mitt. Hvilken snegl er egentlig dette?
Det har altså dukket opp en mystisk beboer i asia-karet mitt etter oppsett. Antagelig ble den med noen av de nyinnkjøpte plantene. Den er en nydelig snegl, rundt 2 cm lang og har korte følehorn og kropp som eplesneglene, med "skjørt" under, men den ser ikke ut til å ha noe "lokk" til å stenge huset med.
Har nå fått tatt noen bilder jeg ble så fornøyd med at jeg ville prøve å få lagt de inn i basen, men hvor? Har trålet litt rundt på nettet, men har vanskelig for å finne noe som ligner helt. Det nærmeste har vært Lymnea truncatula.
Er dere enig i at det kan være denne? Må nesten høre med dere før jeg legger inn bildene der
Har nå fått tatt noen bilder jeg ble så fornøyd med at jeg ville prøve å få lagt de inn i basen, men hvor? Har trålet litt rundt på nettet, men har vanskelig for å finne noe som ligner helt. Det nærmeste har vært Lymnea truncatula.
Er dere enig i at det kan være denne? Må nesten høre med dere før jeg legger inn bildene der
Postet 16.08.08 kl 13:32
Endret: 16.08.08 kl 13:37
Postet 16.08.08 kl 13:34
Endret: 16.08.08 kl 13:36
Postet 17.08.08 kl 01:07
Postet 17.08.08 kl 02:37
Postet 17.08.08 kl 05:12
Postet 17.08.08 kl 10:02
- Sandsnegl kan det ikke være, til det er den for lite spiss.
- Lymnea stagnalis (stor damsnegl) er en liten mulighet, men disse er fra 3.5 til 7 cm og har i tillegg et mer avlangt skall enn denne. Min er nok fullvoksen og hele sneglen er i underkant av to cm.
- Lymnea peregra (vanlig damsnegl) har annen form på skallet og tynne følehorn.
Er det ingen som synes den ligner på Lymnea truncatula, som jeg linket til i første innlegget? Det går an å bla frem flere bilder ved hjelp av piltast til høyre eller venstre over bildet i linken. Da dukker blant annet dette opp. (Truncatulaen til venstre.)
Regner med at denne trenger en partner til å formere seg hvis ikke hadde det nok vært mer enn èn oppe i karet.
- Lymnea stagnalis (stor damsnegl) er en liten mulighet, men disse er fra 3.5 til 7 cm og har i tillegg et mer avlangt skall enn denne. Min er nok fullvoksen og hele sneglen er i underkant av to cm.
- Lymnea peregra (vanlig damsnegl) har annen form på skallet og tynne følehorn.
Er det ingen som synes den ligner på Lymnea truncatula, som jeg linket til i første innlegget? Det går an å bla frem flere bilder ved hjelp av piltast til høyre eller venstre over bildet i linken. Da dukker blant annet dette opp. (Truncatulaen til venstre.)
Regner med at denne trenger en partner til å formere seg hvis ikke hadde det nok vært mer enn èn oppe i karet.
Postet 17.08.08 kl 15:39
Endret: 17.08.08 kl 15:40
Postet 17.08.08 kl 16:00
Postet 17.08.08 kl 16:00
Postet 17.08.08 kl 17:22
Postet 19.08.08 kl 00:00