Vanskelig å få eplesneglene til å trives

Eplesneglene mine dør etter en uke. Jeg har prøvd i flere omganger. Vannet skal være greit i følge faktasiden her inne.
Hva kan det være som gjør at de dør?
Har du fisker sammens med de? Isåfall hvilke?
Har du andre ting i akvariet, tilsetter du noe greier? F.eks salt?

Og ikke minst, hvor lenge har karet vært i gang? Har du testet at det ikke er ammoniakk, Nitrit, osv?
Slit med same problemet i eit selskapsakvarium. Vassverdiene er gode, litt høg nitrat, låg KH/GH (tetra dråpetest). Ingen tilsettinger, bortsett frå plantetabletter rundt røttene.
Av fiskane er det berre blå gurami som har glede av å dytte litt på eplesneglene når dei kryp på glaset, ellers fredeleg fisk, så lenge lyset er på. Har også sandsnegler som ser ut til å klare seg bedre.
Prøvde også med grøne reker men disse gøymde seg i pumpa.
Hadde vore kjekt med litt skaldyr også. Er gode råd dyre?
Snegler vil ha høy ph og høy gh for å trives. Jeg har gh på 6-10 og ph på 7 og ikke under. Er dere sikre på at de får i seg nok mat? sneglene er ikke de raskeste til matfatet så det er viktig at de får et eget for også. Prøv å legg kinakål eller agurk nedi for å se om de spiser det. Eller del en mallepille i flere biter og legg de der sneglene er. Ellers forer jeg med novoprawn også som er et rekefor egentlig men sneglene elsker det. Det kan ligge 24 timer i karet før det forurenser og det skal jeg love deg at innen den tid er de borte. Så du kan trygt ha i endel av dem så du er sikker på at sneglene får også. Ellers er det vanskelig å si hvorfor de dør. Alle har vel opplevd det tror jeg at de bare takker for seg etter en liten stund uten grunn. Men det er kunsten å ikke gi opp og prøv igjen. Husk skånsom tilvenning av nytt vann sånn som vi gjør til fiskene.
Du er sikker på at de er døde? Mine eplisser finner stadig vekk på å flyte rundt, og å ligge helt stille. Men etter et par dager så våkner de opp igjen...
Takk for gode råd.
Her i karet er pH 7 og GH 3, fortiden. Er det for dårleg for å holde skaldyr? Mine eplesnegler held ut i ca 3 mnd.
I oppstart for ca 1,5 år sidan, tilsette eg ein del kalk men fekk raskt høg pH og slutta med det. Det har heller ikkje vore videre algevekst så matmangel kan være eit spor. Men observerte at sneglene etter vannbytte (60/260l) mista energi. (Vatnet vart tappa kaldt og stod i eit døgn i romtemp. før bytte).
Du bør heve gh til over 6 ihvertfall og sneglene er mest aktive jo høyere temperaturen er. Hvis det ikke er alger i karet bør sneglene mates hvis ikke sulter de.
Ok, skal prøve igjen. Sist brukte eg "undulatkalk" den inneheld litt magnesium også men hever pH raskt. Temperaturen auker eg til 25 grader.
Dyrebutukken har fått inn asiatisk ferksvannsmusling og eg har lyst å prøve. Så GH må nok opp.
Det kan bli ein balansegang i et selskapsakvarium å skape levelege vilkår for alle. Kan ende opp med at ikkje nokon trivast, dessverre. Har scalare, neontetra, tigerbarbe, seilfinnepleco, blå gurami, palettsiklider, kuhliål, SAE og molly, tilsaman ca. 40 individ.
Eplesneglene mine (3 stk) ser ut til å klare seg helt fint er i alle fall. Satte disse i akvariet en uke etter oppstart, og har siden det tredoblet størrelse

Litt pinlig å innrømme det, men vannverdiene er jeg faktisk ikke sikker på, men tror pH ligger på rundt 6,5 og GH rundt 3 (ganske "standard" Oslo-vann).

Sneglene sklir jevnt rundt i akvariet og spiser det meste de kommer over av alger og forrester. Hender seg dog at de kryper inn i skallet sitt og hviler der noen timer.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap