Eplesnegle har ligget i ro i mange dager.

den har ikke rørt seg på mange dager, den ligger rettveien for å gå, og er enda inni skallet.

er det noe jeg kan gjøre for å se om det er liv i den?
Lukt på den

Er den i live lukter det ingenting. Og er den død... ja, da glemmer du ikke den lukten sånn med det første. Anbefales ikke i forbindelse med et måltid, i tilfelle den har dratt til de evige sneglemarker.

Når det er sagt, kan snegler gå i "dvale" over ganske lang tid, så er den i live er ikke dette noe unormalt
henger eplesnegler ut av skallet når de er døde?

det virker som en mye mer behagelig måte å finne ut av det på.
Det vet jeg faktisk ikke. Du kan jo plukke den opp og pirke litt.. trekker den seg inn i skallet er det liv, og hvis den henger ut og ikke rører seg selv om du pirker borti så er det mer tvilsomt at den fortsatt lever.
De kan henge ut av skallet når de hviler også, så det er ikke noe sikkert tegn. Den eneste sikre metoden er å lukte på den. Eller se etter liv som nevnt over, hvis den trekker seg lengre inn i skallet når du pirker på den, men det går jo ikke dersom den allerede har trukket seg helt inn i skallet. Den kan være helt inni skallet når den er død også.
Hadde en snegle en gang som lå livløs på bunnen et par dager. Tok å heiv den over i et annet kar og vips, da var den på farten igjen.
Merkelige greier...
Jeg har en haug eplesnegler i en 80 l. Da jeg tok tre stk. over i en 54 l. som jeg hadde starta opp med vann og filter fra dette karet så gikk de liksom i dvale virket det som. Jeg tror det har med vannet å gjøre, det er sikkert litt annet selv om det er startet fra 80 literen. Det er bl. a. ikke kalkstein i.
Jeg ble bekymret for at de skulle ta kvelden så jeg puttet først tilbake en. Den våknet til live igjen og skled seg bortover med en gang. Ventet en dag eller to for å følge med de to andre. Den ene duppet i vannskorpa og den andre lå på bunn. Til slutt puttet jeg disse også tilbake, og etter at de kom "hjem" igjen våknet disse også til. Kan det være at de lukket seg inne for å vente på "bedre vann? " :P
jeg ville tatt å målt vannverdier når sneglene lukker seg i et kar og kvikner til i et annet kar. Men man må huske på at dette med å ligge i ro og flyte i toppen er noe de gjør i det frie livet også. De forflytter seg ved å la seg føre med av strømmen og graver seg ned når det er dårlige tider både for å holde på fuktighet og finne mat. Sneglene har en form for syklus hvor de er veldig aktive og legger mange egg så går de inn i en hvileperiode hvor de nesten slutter å vokse og kan ligge helt i ro i flere dager. De tar rett og slett timeout i perioder.
fashken den ligger enda i ro. må lukte på den nå
Du kjenner lukta utenfor karet, om den er død. Tro meg..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap