Spørsmål ang. eplesnegler.

Jeg har ett par eplesnegler nå.
En av dem er en "orginal" eplesnegle, en sværing med mørkebrun/grønn farge på sneglehuset. Idag satt jeg en stund forran akvariet hvor denne "bor2, og la merke til en rar ting. "Sover snegler?. jeg vet at spørsmålet høres helt fjernt ut, men når jeg observerte sneglen, så jeg at det "krøp" undt omring på bunnen, og opp på glasset, helt til den kom til ett punkt i hvørnet, ved overflaten. Der trakk den inn hodet, og har nå "sovet/stått" på samme plassen i omtrent 2-3 timer.

I det andre akvariet har jeg fem små rosa eplesnegle"yngel", disse sneglene eier ikke ro i sjela, og freser bokstavelig talt opp og ned og spiser i ett sett på alger.

Ett sprøsmål til: Jeg har hørt at man må ha kalk i akvariet. Som er essensielt for sneglens hus etterhvert som den f.eks. vokser.
Hva slags kalk er det da snakk om, en spesiell stein, granulat?

Setter pris på alle svar
kalk er bare vanlig kak som er i vanlig stein
Tror ikke at det er så mye kalk i vanlig gåsten. Hva med kalksten eller Faxekalk?

Hvor mye bør man ha pr. liter? (sånn ca?)

Kalk!!
Tre noen ferske spinnatblader på en tesje og la den ligge på sanden så dem kan spise så får dem kalk til skalet sitt!!
Genialt. Skal gi dem litt i morgen Hvor ofte bør de ha dette. En gang i uken/måneden?
Tror ikke snegler direkte sover, men at de hviler. Eplesneglen min har faste plasser der han går og "legger" seg om kvelden, også kommer han ut derifra om morgenen når lyset skrus på. Noen ganger blir han liggende der hele dagen eller opp til to dager på rad. De dagene da det er salat/agurk dag og han fortsatt sover pleier jeg og sette ham ved salat/agurk biten og da våkner han og begynner å spise.
Hehe. Merkelig adferd egentlig. Måten de hviler på, og at de hviler såpass lenge.

Men, mater man med "fersk" spinat som man finner sammen med grønnsakene?

Jeg pleier å hvie spinatbladene i fryseren et par minutter før jeg gir dem til sneglene. Da blir de myke og lette å spise. Hvis jeg putter dem oppi helt ferske virker det som de har problemer med å spise den. Bruker samme metode på salat også.

Hvis du har hardt vann og pH over 7.5 trenger du ikke gi dem noe kalktilskudd.
ikke mye hardt vann her i gården. Ligger på rundt PH 6.8-7.0.

Skal teste spinaten idag.
Sneglene kan ligge å hvile i flere dager enten på bunnen eller de flyter i overflata. Mange tror de er døde når de ligger sånn men det trenger det ikke være. Mine ligger å hviler med deler av kroppen ute også for det er ingen som napper i dem og da er de ikke så nøye med å trekke seg helt inn. Hvis den er død vil sneglene nesten slåss om å spise den opp og det lukter forferdelig. Så lenge den får ligge i fred så er den ikke død. Jeg har endel kalkstein i karene mine for å holde gh verdien stabilt på 6-10. Ph har jeg ikke under 7 for da vil skallene deres gå i oppløsning. Har jeg lav ph tilsetter jeg natron og har jeg lav gh tilsetter jeg gh/th salt. I tillegg forer jeg daglig med novo prawn og novo crabs de inneholder stoffer som er styrkende for skallet og er egentlig reke og krabbefor men sneglene elsker det. Spinat kan du gi litt av hver dag men det bør ikke være mer enn at det spises opp i løpet av et døgn, det samme med agurk/kinakål osv. Mallepiller får de også av forskjellige sorter. Så lykke til med sneglene dine skal love du får mye glede av de....)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap