Middel mot pestsnegler?

Jeg har ganske mange pestsnegler i scalare yngelkaret nå. Bortsett fra å fjerne de manuelt, finnes det noe middel som kan ta knekken på de UTEN å ta knekken på yngelen?
Yngelen er så ung enda at jeg definitivt ikke hadde tatt sjansen på at de tålte sneglegift.

Dessuten: når giften har tatt sneglene. så blir de jo liggende på bunnen å råtne - dette skaper følgeproblemer som nitritt og æsj..... Da må må du plukke (døde) snegler for å unngå det...
Anbefaler deg å kjøpe Asiatiske jegersnegler. De spiser pestsnegler, og ikke formerer de seg så lett som andre snegler heller. I tillegg er de ganske fine! =)
Jeg har sandsnegler, ville ikke de spise restene av pestsneglene?
Sneglegiften skiller neppe på sandsnegler og pestsnegler.
Ok, men hva som skjer med sneglene når de dør av sneglegiften, råtner de og må fjernes? jeg er ikke så veldig bekymret for sandsneglene da jeg har flere å ta av fra storkaret.
2nelise
Ok, men hva som skjer med sneglene når de dør av sneglegiften, råtner de og må fjernes? jeg er ikke så veldig bekymret for sandsneglene da jeg har flere å ta av fra storkaret.

Når de dør, vil de råtne. Dersom du ikke får fjernet dem, vil de fiskene som overlevde sneglegiften dø.

Det er ikke lurt å putte sneglegift i et kar med sandsnegler.

Derosm du vil bruke gift, annbefaler jeg å

1. Tømme karet for sand, så ikke sandsnegler får gjemt seg vekk.
2. Tømme karet for yngel, siden de også kan bli skadet/dø av sneglegift.
3. bruke giften
4. slamsuge vekk alle sneglelik og rense filter for sneglelik.
5. Sjekke om filterbakteriene har taklet giften.
6. bytte masse vann
7. putte tilbake yngelen om 5 var grei.

Eventuelt kan du sette inn en jegersnegle eller tre.
ok Trygve, men hva med sebrabotia? Jeg har to stk. i 240 literen og der har jeg ikke pestsnegler. ¨Nå er Scalare yngelen så pass stor at jeg tro ikke sebrabotian vil kunne skade/spise de. Med dette mener jeg som en midlertidig løsning, så setter jeg sebrabotian tilbake til 240 literen når jeg har fått bukt med problemet.

Kjøpte noen nye planter for en tid tilbake. Vanligvis bruker jeg sneglegift i en bøtte og setter plantene i natten over før de puttes i karet. Siden jeg har masse Eplesnegler i karet som plantene skulle i ble ikke giften brukt. Det gikk 2 dager og karet aulte over av pestsnegler. Løsningen ble å flytte over en Praktbotia fra et annet kar. Nå ser jeg knapt en pestsnegle.
2nelise
ok Trygve, men hva med sebrabotia? Jeg har to stk. i 240 literen og der har jeg ikke pestsnegler. ¨Nå er Scalare yngelen så pass stor at jeg tro ikke sebrabotian vil kunne skade/spise de. Med dette mener jeg som en midlertidig løsning, så setter jeg sebrabotian tilbake til 240 literen når jeg har fått bukt med problemet.

Det høres ut som en god løsning, men vær obs på at sebrabotiaen liker seg aller best når det er flere av dem.

Pass på at ikke filteret blir overbelastet om det er et lite akvarie.

Hold også et lite øye med dem i tilfelle de forsøker seg på scalarene.
SoVe
Kjøpte noen nye planter for en tid tilbake. Vanligvis bruker jeg sneglegift i en bøtte og setter plantene i natten over før de puttes i karet. Siden jeg har masse Eplesnegler i karet som plantene skulle i ble ikke giften brukt. Det gikk 2 dager og karet aulte over av pestsnegler. Løsningen ble å flytte over en Praktbotia fra et annet kar. Nå ser jeg knapt en pestsnegle.

Den løsningen med sneglegift i en bøtte hørtes smart ut. Beste er jo å forebygge.
Normalt får jeg "alle piggene ut" når det anbefales anskaffelse av Botia mot snegler. Men i dette tilfellet vil jeg si at det burde gå helt greit å sette inn Striataene for å gjøre en liten jobb. Det er jo stor forskjell på å anskaffe seg fisk med kun ett formål kontra det å flytte litt rundt på dem. Men som Trygve sier: du bør nok flytte over en liten gruppe. Er de for få, kan de fort gjemme seg bort og da er det jo ikke så mye hjelp i dem? De er ikke like effektive som Praktbotia, så ikke regn med underverker over natten. Jeg aner ikke hvor stor yngelen din er, men Botia er kjent for å være en god yngelspiser. Det blir vel den gamle regelen: passer det i munnen er det mat. Hvis scalarene er litt utviklet kan Botiaen også være en ganske så god finnenapper, men Striata er blandt de mest fredelige...

PS: husk at Botia ekstremt lett utvikler hvitprikk ved stress (som overflytting kan være.)

Ble et litt langt svar dette, men sånn er det noen ganger
Trygve Lillefosse
[QUOTE=SoVe]Kjøpte noen nye planter for en tid tilbake. Vanligvis bruker jeg sneglegift i en bøtte og setter plantene i natten over før de puttes i karet. Siden jeg har masse Eplesnegler i karet som plantene skulle i ble ikke giften brukt. Det gikk 2 dager og karet aulte over av pestsnegler. Løsningen ble å flytte over en Praktbotia fra et annet kar. Nå ser jeg knapt en pestsnegle.

Den løsningen med sneglegift i en bøtte hørtes smart ut. Beste er jo å forebygge.

Det er ikke alle planter det går med. Forsøkte det med Vasspest'en jeg kjøpte på forrige klubbmøte, siden jeg så at det var snegler på den. Den skulle i et sneglefritt kar. Den gikk fullstendig i oppløsning. Anbefales til alle planter med blader som ikke er for små. Pr i dag har jeg kun et kar av fire med snegler i.
tender
...... Er de for få, kan de fort gjemme seg bort og da er det jo ikke så mye hjelp i dem? De er ikke like effektive som Praktbotia, så [B]ikke regn med underverker over natten[/B]. Jeg aner ikke hvor stor yngelen din er, men Botia er kjent for å være en god yngelspiser. .....

Må bare kommentere denne. Jeg har for øyeblikket kun en Praktbotia. det er faktisk om natten den gjør underverker. Ser/hører den kun når lyset er av og da spiser den snegler. Om dagen bor den i en kokosnøtthule. Men ja som du sier Praktbotia spiser gjerne yngel men det gjør vel de fleste fisk....
SoVe
Jeg har for øyeblikket kun en Praktbotia. det er faktisk [B]om natten[/B] den gjør underverker. Ser/hører den kun når lyset er av og da spiser den snegler. Om dagen bor den i en kokosnøtthule

Selvsagt gjør den det Èn Praktbotia vil holde seg skjult så mye som overhodet mulig. Tatt i betraktning av at den er avhengig av en gruppe for å føle seg trygg og å være ute. Men det er som du sier; Botia er fra naturens side nattaktive. (unntaket er Dvergbotia) Men med riktig innredning og tilstrekkelig antall ser man dem mye på dagtid. Mine PB rydder unna sneglene uansett tid på døgnet Referansen min til underverker gjaldt Striata kontra PB. Og sånn sett spiller det nok ingen rolle hvilken tid på døgnet det er snakk om. De er rett og slett ikke like effektive
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap