Hvor blir det av eplesneglebabyene...?

Jeg har omtrent 10 godt voksne Eplesnegler som i perioder legger endel babymais. De er omtrent ett år gamle. De første kullene vokste opp og jge måtte plukke ut endel for å holde ssbestanden på et greit nivå, men nå opplever jeg at ingen av ssneglene som har klekket ut overlever. Det er hundrevis på glasset rett etter klekking, men så blir de liksom bare borte.
Vannverdiene er som de skal De andre fiskene jeg har i karet er Ancistrus, Kileflekkrasbora, Neontetra og etpar Sverddragere.
Det fores godt med både grønnsaker og malletabletter etc. og det er plenty alger på glasset.
Noen som har noen tanker om hva som skjer...?
Hva slags filter har du?
Sverddragere...Har de kommet til etter at du hadde vellykkede oppdrett ?
Her napper de på sneglene,og det er lite heldig har jeg funnet ut.
Sverdragerne er skikkelig drittsekker mot snegler. Jeg har ikke sverdragere der det klekkes eggklaser for de er veldig til å nappe. Har du fluval innvendig filter så kryper massevis av snegler inn i filteret og skaper et h....tes problem. Jeg bruker strømpebukse rundt fluvalen min for den ble helt tettet av snegler de første gangene før jeg oppdaget at sneglene satt i filteret og døde og skapte en uhyggelig lukt så jeg måtte bare kaste hele filteret. Men det er jo rart at ingen overlever da. Har du sjekket vannverdiene? Har du andre fisker på bunnen?
Jeg har ett innvendig Juwel filter som fulgte med karet.
(Jeg kommer til å bytte til utvendig etterhvert...)
Kanskje de forsvinne inn der hele bunten...? Ojsann.

Sverddrageren har vært der hele tiden, så jeg tviler på at den er synderen...
Heidi Ingdal
Sverdragerne er skikkelig drittsekker mot snegler. Jeg har ikke sverdragere der det klekkes eggklaser for de er veldig til å nappe. Har du fluval innvendig filter så kryper massevis av snegler inn i filteret og skaper et h....tes problem. Jeg bruker strømpebukse rundt fluvalen min for den ble helt tettet av snegler de første gangene før jeg oppdaget at sneglene satt i filteret og døde og skapte en uhyggelig lukt så jeg måtte bare kaste hele filteret. Men det er jo rart at ingen overlever da. Har du sjekket vannverdiene? Har du andre fisker på bunnen?

Jeg har kun to mellomstore Ancistrus på bunnen sammen med Eplesneglene.

Har ikke merket noe endring av luftstrømmen fra Filteret, så det er litt merkelig at alle skal ha forsvunnet inn der....Det er ingen vond lukt heller.

Vannverdiene er som de skal. Ph rundt 7-7,5, GH ca 7-8 og null nitritt.
Merkelig. De kalles jo ikke mysteriesnegler for ingenting.....Har holdt på med oppdrett av eplesnegler over et år nå og har aldri "bank i bordet" opplevd at store mengder snegler har dødd bortsett fra i begynnelsen da de gikk inn i filteret.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap